Colourbox

4 otippade saker som ökar din aptit

Gick du upp några kilon under vintern?
Då måste det faktiskt inte bero på all julmat.
Nej, enligt forskaren Lisa Young som skrivit boken "The Portion Teller Plan", kan det faktiskt finnas 4 helt andra otippade förklaringar.

1. Luftkonditionering kan öka din aptit
Är du hungrigare än vanligt under vintern? Ingen fara, det är normalt. Enligt Lisa Young tenderar vi alla att äta lite mer i kalla temperaturer, eftersom det är vårt naturliga sätt att försöka hålla våra kroppar varma. Och även om det må vara ett tidigt tips: Testa att öppna ditt fönster och släpp in lite frisk luft istället för att blåsa på AC:n, nu till våren. Såväl din midja som plånbok kommer att tacka dig.
2. Vissa läkemedel kan göra dig hungrigare
Vissa sorters mediciner – kanske i synnerhet antidepressiva – kan öka din aptit avsevärt. Självklart reagerar alla olika på olika typer av läkemedel, men generellt sätt brukar just antidepressiva sägas öka aptiten. Se därför till att fråga din läkare om alla bieffekter så att du vet exakt vad du har att vänta, innan du påbörjar en ny typ av medicinering. Även om din generella hälsa förstås är viktigare än att du går upp några extra kilon, kanske din läkare kan byta till en annan medicin som inte påverkar din aptit på samma sätt.
3. Kosttillskott kan få dig att gå upp i vikt, snarare än ner

Även vissa kosttillskott kan, precis som läkemedel, påverka olika människor på olika sätt. Vanliga vitamintillskott som säljs i nästan alla butiker har exempelvis visat sig öka aptiten hos många användare, menar Young. Håll därför alltid särskild koll på just dina hungernivåer när du börjar med en ny typ av hälsokost eller kosttillskott.
4. Nya motionsvanor kan
Visserligen är det bra att variera träningen, men när du byter motionsform bör du även vara medveten om att aptiten ofta förändras. Många blir oftare hungrigare i början eftersom kroppen ställer om sig. Därför är mitt bästa tips att ta hjälp av någon form av mat- och motionsdagbok, som kan hjälpa dig att hålla koll på hur mycket du äter i relation till hur mycket du rör dig, säger Lisa Young.
Källa: Huffington Post
 

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här