Påverkas vikten av varierat kaloriintag?

– Jag har svårt att få i mig hela mitt kaloriintag på ca 1700 kalorier.

Josefine: Att ditt energiintag varierar lite från dag till dag spelar ingen roll. Det påverkar inte din viktnedgång negativt.

Vi har en nedre rekommenderad energigräns på 1300 kcal per dag. Det beror bland annat på att det är svårt att få i sig tillräckligt med näring från vanlig mat på mindre kalorier än så.

Trots att du är rekommenderad att äta 1700 kalorier per dag kan du utan att det är farligt äta mindre, men sikta på att inte äta mindre än 1300 kalorier/dag.

Tänk på att du inte behöver äta upp de extra kalorier du får från träningen. Ät dem om du känner ett behov av det eller ät en del av dem om du tränar väldigt mycket och intensivt.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här