Sluta räkna får

Att man ibland sover dåligt och spenderar natten med att vända och vrida på sig, är inte ovanligt. Men när det börjar bli mer regel än undantag då är det tid att försöka göra något åt sömnproblemet.

Om man hela tiden sover dåligt riskerar dina försök att gå ner i vikt inte få önskad effekt. Din koncentration blir sämre, och ditt humör blir allt annat än på topp. Kanske har du svårt att få uppgifterna på jobbet klara, eller så börjar du få dåliga relationer med andra för att du hela tiden är irriterad och disträ. En dålig sömn kan också leda till depression. Så, visst finns det anledning att försöka få en lugn och rofylld sömn. Här är fem tips som kommer få dig att sova som ett barn på nolltid.

1. Skapa rätt miljö

I sovrummet ska du sova, inte betala räkningar, se på teve, äta eller prata i telefon. Försök skapa en miljö som passar för sömn. Dämpad belysning, sköna sängkläder och lugn musik om du gillar det. Att sänka temperaturen några grader i sovrummet kan också ge effekt. 
2. Skaffa rutiner

Att skapa bra rutiner kan vara svårt för personer med ett jobbschema på skift, för studenter eller småbarnsföräldrar. Men, i den mån det går försök att lägga dig på ungefär samma tid varje kväll. Och håll dig till det. Till slut har kroppen vant sig vid sovrutinen och du kommer slippa de sömnlösa nätterna på rygg, räknandes får. 
3. Ät inte precis innan läggdags

Gör till en vana att inte äta tre timmar innan läggdags, men om du måste äta något undvik mat med hög fetthalt eftersom det tar längre tid att smälta. Se upp med alkohol som försämrar sömnkvaliteten och kaffe som höjer din vakenhet. Vissa teer, som exempelvis kamomillté kan hjälpa dig att slappna av och somna lättare. Ett litet glas varm mjölk, kan faktiskt också fungera.

4. Ta en tupplur

Det är okej att ta en tupplur så länge du gör det smart. Sov inte mer än tjugo minuter. Mer än så kommer bara göra dig groggy. 
5. Ta kontroll. De flesta lever rätt stressade liv, och att stress har en dålig inverkan på din sömn är egentligen inte så konstigt. Försök att ta en stund varje kväll där du varvar ner kanske med ett bad eller en skön stretch. Skriv ner dina tankar i en dagbok innan läggdags för att slippa ligga och grubbla på saker. Om du ändå inte kan sluta tänka, gå upp och gör något produktivt av tankarna. Det vill säga betala räkningarna eller vad det nu kan vara. Gå tillbaka till sängen när du är redo att sova igen.
Kroniska sömnproblem innebär att du har svårt att sova under åtminstone tre veckor och minst varannan natt. Om så är fallet bör du kontakta läkare.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här