Colourbox

Testa om 5:2-dieten kan fungera för dig

TEMA 5:2. Har du provat otaliga bantningsmetoder, men har svårt att hitta någon som fungerar på lång sikt? Då kanske 5:2-metoden kan passa dig. Svara bara på påståendena nedan och få svar direkt.

Får du flest "JA" är det troligt att 5:2 kommer att passa dig. Får du däremot flest "NEJ" kanske du ska prova något annat.
Hur fungerar egentligen 5:2-metoden? Läs mer här
JA
• Du vill gå ner i vikt. Så länge du inte frossar i mat och tar igen alla "förlorade kalorier" de fem "vanliga" dagarna ska den här metoden fungera. Ett normalt kaloriintag är cirka 2 200 kalorier per dag för män och 2 000 kalorier för kvinnor (på Wellobe är rekommendationen något lägre). De flesta som provar orkar dock ändå inte äta så mycket.

• Du är ute efter en hållbar livsstil och inte en snabbfix. Periodisk fasta gör att de flesta tappar i vikt och får bättre värden. Men börjar du äta som tidigare igen kommer kilona tillbaka och ­dina värden försämras ganska snabbt igen, så 5:2 är verkligen inte bara en tillfällig diet utan en metod man bör införliva på lång sikt.

• Du vill kunna äta samma mat som innan. Det betyder såklart inte att du ska vräka i dig skräpmat, fikabröd och sötsaker om du är lagd åt det hållet. Däremot kan du unna dig lite mer de dagar som inte är fastedagar.

• Du står ut med att vara hungrig då och då. Tidvis kommer du att vara jättesugen under fastedagarna, i alla fall till en början. Men håller du bara ut dämpas de känslorna med tiden. Vanligtvis dämpas hungern fjärde gången som kaloriantalet minskas.

• Du har dåliga värden för kolesterol, insulin, blodsocker och/eller blodfetter. Läkare som har granskat 5:2-metoden hävdar att periodisk fasta på kort sikt har en bra effekt på olika blodvärden. Och det i sin tur minskar både risken för typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

• Du vill minska din risk för att få Alzheimers. Tyvärr finns det inga större studier på människor som visar att deltidsfasta gör att vi slipper allvarliga sjukdomar. Däremot finns det försök som har gjorts på djur som visar att periodisk fasta gör att det bildas nya celler i hjärnan.
• Du vill minska din risk för att få cancer. Även om detta inte går att bevisa, finns teoretiskt en del som talar för att 5:2 kan minska cancerrisken. Periodisk fasta minskar nämligen halten av hormonet IGF-1 (Insulin-like growth factor 1) vilket får cellerna att dela sig långsammare och istället reparera sig själva.

NEJ

✘ Du har inte vuxit klart.

✘ Du är gravid eller ammar.
✘ Du lider av epilepsi.

✘ Du har eller har haft ätstörningar.

✘ Du lider av någon sjukdom. Kolla med din ­läkare i så fall. Även vid banalare krämpor som vanliga infektioner är det en bra idé att hoppa över fastedagarna.

✘ Du lever på godis och skräpmat. Börja ät riktig mat först. Sedan kan du fundera på att börja med periodisk fasta.

Prova vårt 5:2-program du också – börja här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här