Magnus Liam Karlsson/Getty Images. Fysisk aktivitet kan bromsa att hjärnan krymper, skriver Leila Söderholm.

Så stärker motion din hjärna

Att rörelse är bra har du troligen redan koll på. Men visste du att det dessutom är en mirakelmedicin för hjärnan? Leila Söderholm förklarar hur motion gör dig mindre stressad och ökar ditt välmående.

När jag sitter med en svår nöt att knäcka och febrilt försöker komma på en bra idé så brukar jag gå upp och ner i trapphuset där jag har mitt kontor. Efter en stund kommer jag ofta på lösningen. Det är ingen inbillning att det fungerar bättre än att sitta kvar och tänka. Har du någon känt känslan av komma på alla lösningar på ett problem efter promenaden hem från jobbet? Flera forskningsstudier visar att motion förbättrar kopplingen mellan olika delar av hjärnan. Promenader eller annan fysisk aktivitet ökar mängden blod till hjärnan. Ökat blodflöde gör att frontalloben, den tänkade delen av hjärnan, fungerar bättre. Nya blodkärl skapas och syretillförseln ökar. Träning ger oss nya hjärnceller och får vissa områden i hjärnan att växa. Med ökad ålder krymper hjärnan varje år, men med fysiskt aktivitet kan det bromsas och till och med bidra till en ökning i storlek.

JUST NU: En månad på köpet!

"Räcker med fem promenader i veckan"

Vad krävs då för typ av motion för att stoppa den krympande hjärnan och få till en ökning? Den goda nyheten är att promenader bromsar krympningen och får hjärnan att växa. Psykiatrikern och överläkaren Anders Hansen beskriver i sin bok ”Hjärnstark” att det här är blytung forskning som visar att hjärnan är det organ som påverkas mest av motion. Enligt Anders Hansen så räknas all rörelse! Det räcker med fem promenader i veckan i 20-30 minuter per gång för att bromsa hjärnans åldrande. Eller löpning tre gånger i veckan i 20 minuter.
Motion påverkar vår stresstålighet och ger oss en starkare broms att hantera stress med. Amygdala är en del i hjärnan som Anders Hansen beskriver som en brandvarnare, vars uppgift är att larma så snart det finns en fara. En tanke eller oro som vi skapar själva kan tolkas som en fara av amygdala, som blixtsnabbt ser till att vi reagerar med en ökning av stresshormonet kortisol. Efter en snabb powerwalk eller en löprunda utsöndras signalsubstansen GABA som är ett ämne vars uppgift är att lugna hjärncellerna och således motverka stressreaktionen.

"Fördelarna av rörelse är gigantiska"

Träning gör att du hanterar stress och press lättare, mår bättre, får ett ökat minne och blir mer koncentrerad och kreativ. Rörelse är något som har säkrat vår överlevnad sen vi levde på savannen, vilket gör att våra hormonsystem påverkas positivt av all rörelse. Frånvaron av rörelse leder till det motsatta: Du kan bli orolig, ledsen och okoncentrerad. Hur hänger det ihop? Om rörelse är så bra för oss, varför vill vi inte röra på oss hela tiden? Anledningen är att vi under hela mänsklighetens historia har levt på ett kaloriunderskott. Att då röra på sig i onödan, alltså göra av med energi som behövs till att leta efter mat och säkra vår överlevnad sänkte chansen till liv. Med den bakgrunden kan det vara lättare att motivera oss själva till rörelse. Vi är av naturen lata men fördelarna vi får av rörelse är gigantiska.
Rör på dig för ditt välmåendes skull och få ett ton med positiva effekter på köpet!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här