Getty Images/Magnus Liam Karlsson. Josefine Jonasson ger sina bästa tips inför kommande julbord.

Dietisten: Det här ska du välja på julbordet

Julmat i sig är inte dåligt, men kan behöva lite justeringar för att bli riktigt bra. Wellobes dietist Josefine Jonasson ger sina bästa tips för att du ska kunna göra hälsosamma val.

Det finns en mängd goda råd kring vad du bör välja på julbordet och det viktigaste är att veta ditt eget syfte med att välja och välja bort. Är du vegan bör du till exempel skippa allt animaliskt, är du nötallergiker är nötskålen inget att rekommendera och så vidare. Det finns helt enkelt inte ett rätt och ett fel.  Vill du undvika att gå upp vikt under julen kommer en liten guide som kan underlätta här.
För det första: Tänk på mängden mat du äter. Du kan egentligen äta allt men inte hela tiden och inte i vilka mängder som helst. Prioritera och värdera. Julmat i sig är ingen ohälsosam eller dålig mat, men kan behöva lite kompletteringar och justeringar för att bli riktigt bra.
Bli medlem HÄR
– Välj så ren mat som möjligt. Feta såser och röror innehåller en hel del fett och kalorier medan skinka, fårfiol, lax, sill och ägg är fulla av mättande proteiner. Den feta fisken innehåller dessutom bra fetter.

– Lutfisk kräver en egen rad. Tillsammans med kokt potatis, vit sås och gröna ärtor hamnar den definitivt högt på bästalistan. Mycket bättre blir det inte, det skulle vara lite mer grönsaker än bara ärtor i så fall.

– Ta av de grönsaker som finns. Om du själv är med och fixar maten så ta chansen att skapa nya traditioner. Ugnsrostade rotfrukter med senapsdressing är ett perfekt tillbehör. Rödbetssallad kvalar, trots namnet, inte in på någon hälsolista. Det gör däremot brysselkål och grönkål (om man inte dränkt den i grädde).  Den största bristen på julbordet är avsaknaden av just grönsaker så låt fantasin flöda.

– Potatis är både mättande, gott och energisnålt. Hoppa inte över den!

– Apelsiner och clementiner är bästa desserten men även oskalade nötter är bra. Inte för att du ska äta skalet utan för att knäckandet gör att det tar lite tid att äta.  Dessutom skadar det inte med en stunds avkoppling i julstöket. Nötterna innehåller förvisso en hel del fett men det är åtminstone av god kvalitet och bättre än annat julgodis.
Lägg ner besticken mellan tuggorna och njut av det du äter
Så många kalorier finns det i julmaten:
Janssons frestelse 125 kcal/100 g
Julskinka 120 kcal/100 g
Köttbullar 177 kcal/100 g
Prinskorv 284 kcal/100 g
Revbensspjäll 290 kcal/100 g
Löksill 210 kcal/100 g
Senapssill 270 kcal/100 g
Sillsallad 132 kcal/1 port
Sill i romsås 235 kcal/1 port
Gravad lax 179 kcal/100 g
Rödbetssallad 290 kcal/100 g
Starköl (5,6%) 47 kcal/1 dl
Julmust 35 kcal/1 dl
Julsnaps (40%) 222 kcal/1 dl
Knäck 50 kcal/styck
Kola 50 kcal/styck
Vinglögg (10%) 125 kcal/1 dl
Starkvinsglögg (16%) 179 kcal/1 dl
Pepparkakor 30 kcal/styck
Lussebullar 104 kcal/styck
Källa: Julbordsmäklarna

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här