PRIVAT

”Lite är bättre än ingenting alls”

Före detta jojo-bantaren Marianne Grenth, 46, vet att hon aldrig mer kommer att kunna äta som förut, om hon ska hålla formen. Därför har hon helt slutat med sötsaker.
– Det är skrämmande hur mycket jag har tryckt i mig, säger hon.

Det är inte maten som har varit norska Mariannes Grenhts problem, utan chokladen, bullarna och glassen. Hon tycker så mycket om sötsaker att hon skulle kunna "leva på dem".
– Det är skrämmande hur mycket jag har tryckt i mig, säger hon.
Som erfaren jojo-bantare har Marianne nämligen gått ner i vikt i ganska många gånger och firat med att unna sig både choklad och glass. Sakta, men säkert har vikten därför smugit sig på igen och Marianne har återigen varit tillbaka på noll.
– När jag bytte jobb för några år sedan övergick jag från att ha pendlat med bil till att börja åka tåg och buss. Och att varje dag passera doften av nybakta bullar på Oslo central både före och efter jobbet blev en alldeles för stor frestelse – som jag också föll för.

Åt choklad varje dag

Att det är så billigt med sötsaker är jättedåligt, tycker Marianne. För det är precis som att hjärnan luras att tro att det är mindre kalorier i choklad som är på extrapris.
– Jag åt choklad varje dag om det fanns hemma – och det gjorde det oftast – eftersom fem stora chokladkakor bara kostar 100 kronor. Och i takt med att lagret hemma minskade fyllde jag hela tiden på det så att de andra inte skulle märka hur mycket som försvann.
Till slut vägde Marianne 80 kilo. Och i många vardagssituationer var hennes beteende nästan lite sjukligt, säger hon. Bland annat lärde hon sig att klä sig för att dölja formen på sin kropp och dessutom att gömma magen med kuddar när hon skulle sitta ner.
– Dock ville jag sluta känna så och sluta slöa bort söndagarna i TV-soffan där jag åt tills jag mådde illa.

JUST NU: En månad på köpet!

”Att börja äta nyttigare har varit väldigt enkelt”

Förra hösten bestämde sig Marianne därmed för att införliva nya goda vanor i sitt liv. Bland annat började hon äta oftare, men mindre.
– Eftersom jag pendlar och har en lång resväg har jag dock aldrig varit en frukostmänniska. Förr var jag duktig om jag åt någonting innan klockan ett, nu tar jag en liten yoghurt runt sex och äter en ordentlig frukost innan tio.
Marianne såg även till att hålla energinivån upp mellan måltiderna med hjälp av mellanmål, vilket i sin tur gjorde det lättare att hålla sig undan bullarna på Oslo Central.
– Nu har jag alltid med mig någonting litet i väskan. Dock väger jag allt, för man kan aldrig äta obegränsade mängder – oavsett om det är nyttigt eller ej. Konstigare än så har det inte varit. Att börja äta nyttigare har varit väldigt enkelt och jag är nästan lite arg på mig själv för att inte ha börjat med det tidigare.

Går inte upp i vikt över en natt

Såhär i efterhand säger Marianne att felet tidigare var dels att hon var för sträng mot sig själv, dels att hon firade sina viktnedgångar med att återgå till sina "vanliga matvanor" igen.
– Nu tränar jag på att lära mig acceptera att jag inte kan återgå till mina gamla ovanor. Jag har också insett att jag inte går upp i vikt över en natt. Det är ju inte bara den där lördagen när jag äter lite choklad som förstör allting, däremot är det jättelätt att halka tillbaka in i gamla mönster och därför ät det viktigt att lära sig att återhämta sig snabbt när återfallen väl kommer. Och allra helst såklart: Att undvika dem helt.

Började springa mellan lyktstolparna

Som ett komplement till sina nya kostvanor började Marianne också att träna, med målet att springa fem kilometer i det så kallade "KK-mila-loppet".
– Det var verkligen någonting jag ville genomföra. Dock var jag inte vältränad nog och bestämde mig därför för att ge mig själv ett års förberedelse.
Sagt och gjort. Marianne började med att springa mellan lyktstolparna. Efter två månader med allt fler lyktstolpar på rad klarade hon att springa tre kilometer i sträck. Och för att göra en lång historia kort klarade hon tillslut både "KK-mila-loppet" och "Oslos brantaste", som är ett backlopp uppför en tre kilometer lång skidbacke.

Drömmer om ett halvmaraton

Idag har Marianne inte bråttom. Hon har varit viktstabil i månader och vill ta det lite lugnt innan hon ger sig på de sista kilona. Hon är "ganska nöjd" viktmässigt, men loggar fortfarande allt*. Och det är härligt att se att hon kan unna sig lite extra på helgerna utan att det krisar, säger hon.
– Alla hälsofördelar motiverar mig dessutom till att fortsätta: Jag har varit mindre sjuk och får nya träningsresultat hela tiden. Vi är även ett gäng tjejer på jobbet som har börjat träna för "KK-mila-loppet" och "Oslos brantaste" tillsammans. Det är bra med träningskompisar som har samma mål. Jag drömmer också om ett halvmaraton. Det bara måste jag göra!

Mariannes bästa tips

1) "Starta aldrig på en måndag". Börja hellre på en torsdag så att du måste ta dig an helgens frestelser direkt. Annars går du kanske ner en massa måndag till torsdag och "firar" sedan det på helgen. Tar du dig däremot igenom första helgen direkt är det lättare att tackla nästa.
2) Ät ofta, om så bara lite. Särskilt om du pendlar och behöver testa din viljestyrka på vägen. Ta något litet på jobbet innan du åker så att du slipper möta alla frestelser på fastande mage och med lågt blodsocker på vägen hem.
3) Träna vid sidan om dina nya matvanor. Jag började med en rockring framför TV:n. Visst är kosten viktigast när du vill gå ner i vikt, men träningen gör det lättare att hålla dina nya vanor. Själv får jag både mer energi och motivation när jag märker att min kropp förändras. Och kom ihåg att man inte måste gör allt, lite är däremot bättre än ingenting alls.
* Marianne gick med i Vektklubb, som är den norska motsvarigheten för Wellobe.

Elisabeth Stigum/Verdens gang

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här