Josefine svarar

Får jag spara kalorier till helgen?

Frågan kommer väldigt ofta och mitt svar har varit konsekvent: ”Vi rekommenderar inte att du sparar kalorier till helgen”.
Nu har vi ändrat oss. I alla fall lite.
Först lite bakgrund:

Anledningen till att vi inte har rekommenderat att man kan spara kalorier till helgen är att de flesta har ett rekommenderat energiintag på 1300 kcal/dag. Denna nivå är så låg att det är svårt, nästintill omöjligt, att få i sig tillräckligt med näring på mindre kalorier än så. Börjar man då ta av de kalorierna för att kunna äta extra på helgen går man miste om näringen. Oftast är det nämligen inte något extremt näringsrikt man brukar vilja spara sina kalorier till.
En annan anledning till att det kan vara dumt att dra ner på kalorierna för att spara dem till helgen är att man inte blir riktigt mätt och istället riskerar att tappa kontrollen och äta mer än vad man faktiskt tänkt. Att man helt enkelt blir lite dumsnål.
Dessa argument finns såklart fortfarande kvar och är lika viktiga nu som då. Samtidigt kan det faktum att man kan spara en del av sina kalorier till något extra gott göra att man klarar av att avstå från det där lilla extra på vardagen och istället hålla sig till sin plan.
Det gäller dock att inte dra ner för mycket på vardagskalorierna så att man lider i veckorna, riskerar att tappa kontrollen och helt enkelt inte klarar av att hålla sig till den där planen man satte upp.
Så hur är det nu då, får man spara kalorier till helgen eller inte?
Självklart gör man alltid som man själv vill och på det sätt man känner passar en bäst. Vår rekommendation är dock denna:
Man kan spara kalorier till helgen men max 100 kalorier per dag. Det betyder alltså att man kan äta 600 kcal extra en dag utan att det ska påverka vikten negativt.

Det bästa är alltid att träna lite extra om man vill äta extra. Man kan förstås göra båda delarna, dra ner lite på kaloriintaget och öka lite på kaloriutgifterna. Tänk på att ett ökat kaloriintag kan ge en kortsiktig viktuppgång dagen efter. Det betyder inte att man gått upp i fettvikt utan bara att man har fyllt sina depåer. Det kommer alltså att rätta till sig inom någon eller några dagar, om man återgår till sina bra vanor igen.
Och en sak till:
Ju lägre energiintag man har, desto viktigare är det att det man äter är bra mat. Man har inte råd att lägga sina kalorier på skräp helt enkelt.

Vill man ändå lägga en stor del av sina kalorier på saker som inte ger någon näring gäller det att man tränar bort så mycket att man kan äta extra och dessutom få i sig bra mat. Detta är en ekvation som sällan är hållbar i längden och det är ett av skälen till att vi rekommenderar att man väljer att dra ner på de där näringstomma kalorierna och ge sin kropp den näring den behöver istället.

<< Tillbaka

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här