Vilken träning passar dig?

Mattesnille, ensamvarg eller sällskapsmänniska - det finns en sport för varje personlighet. Wellobe hjälper dig att hitta träningsformen som passar just dig.

Har du svårt att hitta en träningsform som känns rolig? Utgå från vad du är bra på i det "vanliga" livet. Det säger mycket om din person, och om vilken träningsform som kan vara lämplig.

Bollsportaren

Sådan är jag: Jag gillar siffror och logik. Strukturer och regler ska det vara. Det är viktigt att göra saker i rätt ordning.

Träningen för dig: Badminton, innebandy, kubb, brännboll, fotboll, ishockey, tennis.

Den andliga

Sådan är jag: Jag bryr mig om min kropp och vad jag äter. Jag är intresserad av new age, tarotkort och kokar mina egna linser.

Träningen för dig: Qigong, taiji, yoga samt andra former av body-mindträning. Du kan också prova löpning, simning och andra rytmiska aktiviteter där du kan uppnå flowtillstånd.

Den individuella

Sådan är jag: Jag trivs med mig själv, kallas ofta ensamvarg och kan verka lite tillbakadragen. Tävlingsinriktad och målmedveten.

Träningen för dig: Alla träningsformer som du kan göra själv, exempelvis styrketräning, hemträning, joggning, simning, cykling och promenader.

Den musikaliska

Sådan är jag: Dansant och rytmisk, lyssnar gärna på musik.Jag lär mig genom klanger och röstljud. Spelar gärna instrument och nynnar alltid på melodier.

Träningen för dig: Alla former av dans, som jazz, funk, afrikansk eller orientalisk dans. Andra populära aktiviteter är aerobics, gympa och spinning.

Den fysiska

Sådan är jag: Jag älskar alla motionsformer, bara kroppen får vara med. Jag har full koll på alla muskler och gillar kroppskontakt. Jag gestikulerar gärna när jag pratar.

Träningen för dig: Alla former av motion, men främst skapande dans, gymnastik och kampsport.

Den sociala

Sådan är jag: Jag är social och gillar att samarbeta. Umgås mycket och ofta och fikar gärna med goda vänner. Lär mig genom att undervisa, intervjua, samtala och jämföra erfarenheter.

Träningen för dig: Aerobics, gympa, spinning och andra aktiviteter som utförs i grupp. Lekar och danser är också passande motionsformer.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här