Leon Wärnberg/Colourbox

Ät mer grönt – för hjärtats skull

Forskning visar att en grönare kost kan sänka riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar. Frukt och grönt är nämligen fullspäckat med antioxidanter, vitaminer och mineraler.
– På molykelär nivå är det rena rama mirakelpillret, säger Julia Wärnberg, Nutritionist och Medicine Doktor.

För några år sedan släppte Världshälsoorganisationen (WHO) en alarmerande rapport som visade att kött kan orsaka cancer – och då särskilt grillat och bränt kött. Julia Wärnberg tror dock inte att man behöver vara så orolig, men många skulle må bättre av att minska mängden rött kött i form av fläsk, nöt och lamm, och istället öka mängden frukt och grönt.
– Att äta mer grönt har nämligen en direkt effekt på hjärtat eftersom såväl skadliga blodsockernivåer som höga blodfetter och risk för fettlever minskar. Och därmed sjunker även riskerna för hjärt- och kärlsjukdom, säger hon.
Få tillgång till en massa goda vegetariska recept som medlem i Wellobe

JUST NU: En månad på köpet!

Bevis på att frukt och grönt är bästa medicinen

Förhöjda blodfetter är en av de största riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdom. Det beror till viss del på ärftlighet och en annan orsak är att man har ett för dåligt fettintag med för mycket mättade fetter, förklarar Julia. Mättade fetter finns exempelvis i feta charkprodukter som till exempel bacon och korv.
– Genom att se över sin kost och öka sin fysiska aktivitet kan man alltså sänka de höga blodfetterna och därmed också riskerna för hjärt- och kärlsjukdom. Det finns starka bevis på att mer frukt och grönt är den allra bästa medicinen, säger hon.

En balansera kost är bättre

Samtidigt är kött en viktig näringskälla. Särskilt om du är lite äldre, eftersom det är lättare att ta upp järn och mineraler ur kött än grönsaker. Att utesluta kött helt om du är senior är därför ingen bra idé, däremot behöver du inte äta det varje dag eller måltid, fortsätter Julia.
– Problemet är att det i vissa hem råder uppfattningen att en måltid baserad enbart på grönsaker inte är någon riktig måltid, så det viktiga är att lära sig variera. Är du van att ha kött i varje måltid blir det mindre plats för andra kreativa idéer. Så mitt råd är att välja bra råvaror, minska mängden kött, öka mängden grönt och äta lite mindre portioner. Då kommer din kost att bli mer balanserad.
Få fler tips och kostråd – regelbundet

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här