Detta är ett kollage

Så mycket socker innehåller det du äter

Hur många sockerbitar är det egentligen i en burk Coca cola?
Och hur många är det i "ett vanligt glas" apelsinjuice?
Här är dietistens lista – förbered dig på en riktig sockerchock.

”Bättre nästan rätt än helt fel” är dietistens Josefine Jonassons motto. I dag finns dock en mängd olika livsmedel som innehåller långt mer socker än vad man skulle kunna tro, så hur ska man då göra för att lära sig vad som är rätt eller fel? Jo, självklart först och främst alltid undvika de allra värsta sockerfällorna, menar Josefine Jonasson:
– Att Coca cola innehåller gott om socker är till exempel ingen nyhet. Inte heller att juice innehåller en hel del socker trots att inget sådant är tillsatt. Mitt främsta råd är därför att alltid undvika att dricka sina kalorier, säger hon.

JUST NU: En månad på köpet!

Blodpudding och tacokrydda förrädiska

Sedan har vi alla de där förrädiska livsmedlen som känns nyttiga, men som egentligen innehåller en massa socker. Smaksatta kvargvarianter, yoghurtar och sötade frukostflingor är några sådana exempel.
– Blodpudding är ett annat, lite mer otippat exempel. Det består av rätt mycket socker, men har samtidigt fördelen att det innehåller mycket järn. Tacokrydda är ett annat exempel, Och yoghurtgodis, ja det är mer sött än vad många tror.

Josefines jämförelselista

Även om man tragglar innehållsförteckningar kan de dessvärre vara svåra för gemene man att omsätta i vardagliga mått. Därför har Josefine Jonasson sammanställt en enkel lista och omsatt mängden sockerarter till antal sockerbitar, då det är ett lite mer konkret mått.
– Jag har dessutom utgått från att en sockerbit väger ca 3 gram. Var även uppmärksam på att mängderna inte är samma på alla livsmedel. Oboy-pulvret är till exempel per 100 gram medan Tacokryddan är per påse, säger Josefine Jonasson.

  • Coca cola: 3.5 bitar/dl
  • Apelsinjuice: 3 bitar/dl
  • Stor kaffe latte: 6.5 bitar/styck (1.6 bit/dl)
  • Oboy-pulver: 26.5 bitar/100 g
    Fjällyoghurt hjortron: 3 bitar/dl
  • Geléhallon: 18.5 bitar/100 g
  • Blodpudding: 6.5 bitar/100 g
  • Tacokrydda, Santa Maria, 1 påse: 4.5 bitar
    Yoghurtgodis, ananas: 22.5 bitar/100 g

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här

Vi skyddar dina personuppgifter

Wellobe är en del av Schibsted Sverige som ansvarar för hanteringen av din data. Schibsted Sverige skyddar dina personuppgifter och arbetar aktivt för att du ska få en så bra upplevelse i våra produkter som möjligt.

Mer information