Magnus Fond/Colourbox

Tarmfloran – så viktig är den för ditt välbefinnande

Kan man äta sig frisk och lycklig?
Enligt dietisten Sofia Antonsson på Bellybalance.se är svaret ja.
– Kosten påverkar både din tarmflora och ditt välbefinnande, så du kan påverka ditt mående med rätt enkla medel, säger hon.

Att tarmfloran påverkar vårt mående, både fysiskt och psykiskt pratas det mycket om nu. Studier har nämligen visat att det finns en koppling mellan vår tarmflora och hur hjärnan mår. Hela 90% av kroppens lyckohormon serotonin produceras i tarmen, så vad du äter kan med största sannolikhet påverka ditt mående. Wellobe har därmed pratat med dietisten Sofia Antonsson för att reda ut huruvida vi skulle kunna äta oss lyckliga eller ej.
– Ja, men inte till 100 procent, säger Sofia Antonsson.

JUST NU: En månad på köpet!

Psykisk ohälsa ett samband med tarmproblem

I juli 2016 publicerades en studie från University of Newcastle i Australien där forskare konstaterade att personer med mag- och tarmproblem oftare även har psykiska problem. Tyvärr är det inte helt enkelt att veta om man har en bra eller dålig tarmflora. Men vissa saker kan indikera om magen mår bra eller ej.
– Ibland har man uppenbara symptom som gaser, diarré, smärta eller uppsvälld mage. Man kan ha IBS-symptom som gör att man reagerar kraftigt på till exempel vitlök, lök och fibrer. Och sedan mer diffusa symptom som nedstämdhet, energilöshet och viktproblem. Även immunförsvaret kan kännas svajigt, säger Sofia Antonsson.

”Du får testa dig fram”

Tyvärr är det inte alltid så lätt att förstå sig på magen. Men att få ordning på sin tarmflora behöver inte innebära en stor livsomställning. Du kan göra stor skillnad med relativt små förändringar, säger Sofia Antonsson.
– Att få en balanserad tarmflora kräver en viss kost. Vi har alla olika tarmfloror och därför olika utgångslägen och behov, så testa dig fram och se vad som fungerar för just dig. Överlag behöver vi äta mer grönsaker, så implementera det i alla måltider. Riv vitkål, ha i bönor och linser i maten eller ät rotsaker som du gjort i ugnen och som har fått kallna. Det är som godis för tarmbakterierna då de innehåller resistent stärkelse som går igenom hela systemet ner till tarmen.

Hela 70 procent av immunförsvaret sitter i tarmen

Det tarmbakterierna gör, fortsätter Sofia, är att hjälpa oss utvinna näring ur maten och släppa in rätt substanser i kroppen. Därför är det bästa att ge tarmbakterierna så mycket som möjligt att jobba med. Som kostfibrer, vitaminer, mineraler och fullkornsprodukter.
– Att immunförsvaret dessutom påverkas av vad vi äter är inte helt och hållet bevisat än, men det man vet är att tarmbakterierna kommunicerar med immunförsvaret. Hela 70 procent av det sitter i tarmen. Därför är det viktigt att ha en bra stämning bland tarmbakterierna. Det finns immunceller där och de påverkas, men vi vet inte riktigt hur än.

En bättre kost kan minska behovet av mediciner

Även 90 procent av lyckohormonet serotonin produceras i tarmen. Betyder det att man kan äta sig själv lycklig eller frisk från depression?
– Ja, men inte till 100 procent. Vi har gener, arv och miljö som vi påverkas mycket av. Men till stor del skulle vi nog kunna undvika en del mediciner som till exempel antidepressiva. Om vi åt lite mindre, lite bättre och rörde på oss regelbundet skulle vi kunna undvika den typen av mediciner, säger Sofia Antonsson.

Omvänt kan man äta sig själv deprimerad

Omvänt så finns det studier som visar att det faktiskt går att äta sig själv deprimerad. Scientific Report publicerade till exempel en analys som visade att personer som äter stora mängder socker som läsk och bakverk, löper ökad risk för att drabbas av psykiska störningar.
– Människor som äter mycket socker och mjölmat har en större benägenhet att utveckla depression. När man känner sig nere kanske man känner att man får ett sockersug, men egentligen mår man bara sämre av det, säger Sofia Antonsson.

Intressanta siffror

70% - så stor del av vårt immunförsvar sitter i tarmen.

800 - så många olika arter av tarmbakterier finns och alla är oerhört olika.

1,5kg - så mycket väger bakteriefloran hos en människa.

Källa: Nationalencyklopedin, Läkartidningen

Detta ska du äta för att hålla tarmen glad

Kål

Kalla rotsaker

Bär, grönsaker och frukt

Kostfibrer i alla möjliga färger och former

Honung

Tillsatta bakterier i mejeriprodukter

Detta ska du undvika

Socker

Processade livsmedel som hel- och halvfabrikat

Sötningsmedel

Bröd med tillsatt vetegluten

Snabba kolhydrater

Även bra att undvika stress

Stress är skadligt för tarmbakterierna, så undvik det i största möjliga mån för att göra tarmfloran nöjd och glad.
– Man behöver inte slå knut på sig själv, men man kan ändra små saker för att börja någonstans, säger Sofia Antonsson, dietist. 
Vill du ha fler tips och råd från dietisten Sofia Antonssonom hur du ska äta för att må så bra som möjligt? Lyssna på hennes podd ”Älska din mage”!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här