Getty images. Äter du bra och tränar men går ändå upp i vikt? Här är 7 möjliga orsaker till varför.

7 orsaker till varför du går upp i vikt

Äter du hälsosamt och tränar men går ändå inte ner i vikt?
Gör du kullerbyttor för att få ihop allt men lyckas ändå inte?
Här är 7 möjliga orsaker till vad som kan vara problemet.

Få hjälp att nå dina mål – som medlem
Du äter för lite
Jo, det är en myt att man kan gå upp i vikt av att äta för lite. Däremot kan det vara svårt att låta bli småätande och okontrollerat ätande om man äter för lite till måltiderna. Var noga med att äta tillräckligt stor portion så att du håller dig mätt tills det är dags för nästa måltid.
 

Du äter fel typ av mat
Det låter logiskt och inte som någon nyhet direkt. Vill du gå ner i vikt gäller det att äta mat som är både energisnål och mättande. En utopi? Inte alls men det gäller att du väljer smart. Salladsblad och keso må vara energisnålt men inte så hållbart i längden.  Ös på med grönsaker och rotfrukter, toppa med bra proteiner och fiberrika kolhydrater.
Du har bråttom!
Visst kan stress påverka hormonbalansen och därmed förmågan att gå ner i vikt men det vi syftar på här är äthastigheten. Om du slänger i dig maten får du i dig mer än du kanske hade tänkt dig eftersom mättnadskänslan är lite fördröjd. Ät långsamt, tugga ordentligt och lägg ner besticken mellan tuggorna.
Känner du igen dig? Nå din målvikt med Wellobe

Du äter hälsosamt
Men du äter för mycket. Det finns otroligt mycket bra mat som är nyttig och samtidigt innehåller en hel del kalorier. Nötter är ett riktigt bra exempel. De innehåller gott om bra fetter och proteiner men är målet att gå ner i vikt gäller det att vara uppmärksam på mängden. En deciliter nötter landar kring 400 kcal. Ta några stycken till mellanmål eller i måltiden men gå inte och småät dem.

Du dricker för lite
Det finns inget magiskt i vatten som gör att man går ner i vikt. Däremot kan törst lätt förväxlas med hunger. Dricker man alldeles för lite kan man dessutom få ont i huvudet och bli trött, då är det lätt att äta för att försöka få bort känslan. Drick åtminstone 1.5 liter vatten per dag så minskar risken för detta.

Du dricker för mycket
Jaha, nu är det fel också, eller? Det är svårt att dricka så mycket vatten att det blir skadligt. Andra drycker däremot, kan vara rena kaloribomberna. Var försiktig med kaffedrinkar och smoothies (även de hälsosamma) på caféer – de innehåller ofta lika mycket kalorier som en hel lunch. Eftersom man blir mer mätt av de kalorier man tuggar i sig är det att rekommendera i första hand. Om du ändå vill dricka smoothies, ta det för var det är – en del av måltiden.

Du sätter för stort hopp till träningen
Att träna är bra, riktigt bra, inte minst för aptitregleringen. Blodsockret, blodtrycket och blodfetterna mår också bra av fysisk aktivitet och för att inte tala om humöret. När det gäller förbränningen är det såklart också positivt men att gå ner i vikt enbart genom att öka träningsmängden är svårt, för att inte tala om omöjligt. Träning är bra och hjälper absolut till när man ska gå ner i vikt men några underverk för vikten gör den inte.
Nå din målvikt – med vår metod

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg