10 ursäkter som sätter stopp

Ursäkterna för att slippa ta tag i sina dåliga vanor är ofta många.
Men ursäkter riskerar att snabbt utvecklas till övertygelser.
Och är du övertygad om att du ”inte kan” blir det lätt en självuppfyllande profetia.

1) Jag är beroende av socker
Många som äter mycket socker är övertygade om att de är beroende och därför inte kan göra någonting åt det. Samtidigt visar studier att vi faktiskt kan träna våra hjärnor att föredra en bättre kost. Så ju tidigare du börjar äta dina favoritgrönsaker, desto snabbare kan du lära dig att bli beroende av dem istället.
2) Jag är beroende av tröstätande
All right, men allt är inte vara svart eller vitt. Visst kan du fortsätta tröstäta, men det behöver väl inte hindra dig från att också äta lite mer hälsosamt? Tillåt dig själv att äta lite sämre då och då samtidigt som du införlivar lite frukt och grönt i ditt liv. Testa, till slut kanske du inser att du faktiskt inte behöver allt det där andra.
3) Näringslära är för komplicerat för mig
Nonsens. Ska du inte arbeta med detta behöver du ingen examen i ämnet heller. Så våga lita på ditt eget omdöme: Minska på socker och fett, drick mer vatten och ät mer frukt och grönt. Börja förslagsvis redan nästa måltid så är du igång.
4) Jag har inte tid att äta nyttigt
Även om du har bestämt dig har du kanske både jobb, barn, hushåll, vänner och en god natts sömn att klämma in varje dygn. Omöjligt? Nej, inte om du intalar dig själv att du borde kunna sätta av tid att handla och laga ett par olika måltider varje vecka.
5) Att laga mat är alldeles för omständligt
Visst, ser du matlagningen som ett nödvändigt ont är det inte lätt att hålla sig till en hälsosam livsstil. Men kanske kan vi få dig att tänka om? Se matlagningen som en kärleksförklaring till dig själv och de du bryr dig om. Kanske du då kan lära dig att faktiskt uppskatta den.

6) Att äta bra är alldeles för dyrt
Huruvida detta stämmer eller ej är ett omdebatterat ämne. En studie från Harvard visar dock att den mest hälsosamma dieten bara kostar 13 kronor mer per dag än den minst hälsosamma (vilket motsvarar runt 390 kronor i månaden), skriver Huffington Post. Så även om du inte väljer den striktaste kosten kommer den ändå inte bli särskilt dyr.
7) Att äta hälsosamt är alldeles för svårt
Svar: Nej. Har du väl fått in vanan är det tvärtom enkelt. Det svåra är att införliva den i din vardag, särskilt om du har ätit dåligt under en längre tid. Men det enda du behöver göra är att komma igång.
8) Jag har ingen som stödjer mig
Kanske folk omkring dig älskar snabbmat och helt saknar intresse av att tänka på vare sig vikt eller hälsa. Somliga kanske till och med kommer att sabotera bara för att berättiga sina egna beteenden. Men strunt i det, det är upp till dem. Det är inte värt att äventyra din hälsa bara för att de gör det.
9) Jag tycker inte om att träna
Många människor struntar i vad de äter eftersom de tror att det är förgäves om de ändå inte tränar. Men som sagt, det ena behöver inte ta ut det andra. Oavsett vad du tycker om träning eller ej kan du vinna mycket på att i alla fall lägga om din kost.
10) Jag kan inte äta nyttigt jämnt
Är du övertygad om att du inte har viljan att hålla dig till en och samma strikta diet till 100 procent? Okej. Gör inte det då. Du är bara mänsklig och livet kommer emellan ibland. Men ingenting kommer fungera förrän du ger upp tanken om att vara perfekt.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här