Magnus Liam Karlsson

Så får du kalorikoll

Har du bestämt dig för att börja leva hälsosamt? Då är ett första steg att hålla koll på hur många kalorier du äter och gör av med. Här tipsar dietisten om hur du enklast går till väga.

Vad är egentligen en kalori*? Varför är just det måttet bra om man vill hålla koll på hälsan? Josefine Jonasson, Leg. Dietist, förklarar:
– För att din kropp ska fungera så väl som möjligt behöver du ett ständigt tillskott av energi. Att räkna kalorier är då ett bra sätt, eftersom det är lite som att föra kassabok. Äter du lika många kalorier som du gör av med bör du hålla en någorlunda jämn vikt. Äter du däremot mer går du istället upp och äter du mindre, ner.

1 kg kroppsvikt = 7 000 kcal

En generell riktlinje är att en kvinna har ett dagsbehov på ungefär 2 000 kalorier, medan en man behöver få i sig ungefär 2 500 kalorier. Samtidigt är det individuellt och styrs av faktorer som ålder, längd, nuvarande vikt och daglig aktivitetsnivå.

Så hur mycket ska man minska intaget om man vill gå ner i vikt?
– Ett kilo kroppsvikt motsvarar ungefär 7 000 kalorier. Därmed kan du enkelt räkna ut hur många kalorier du behöver minska på totalt, beroende på hur mycket du vill gå ner i vikt. Vill du gå ner fem kilo till exempel? Ja då behöver du gå ner totalt 35 000 kalorier.
 

Och hur minskar man sitt kaloriintag?
Det kan du göra dels genom att minska dina portioner, dels genom att röra på dig mer – det vill säga öka din energiförbrukning eller förbränning.
– Det bästa är en kombination. Dock bör du vara uppmärksam så att du inte äter alltför lite och går miste om näringen du behöver. Fysisk aktivitet har dessutom fler fördelar som inte bara gynnar din vikt, utan även din hälsa.

Skillnad på kalorier

Viktigt är även att titta på vad du får för dina kalorier, för ur näringssynpunkt kan det vara stor skillnad mellan olika typer av mat. Frukt, grönt, baljväxter, bra proteiner och nyttiga fetter är exempel på bra livsmedel som innehåller få kalorier men ger mycket mättnad (se faktarutan).
* När man i vardagligt tal pratar om "kalorier" syftar de flesta på begreppet kilokalorier (kcal). För att inte skapa förvirring har vi valt att göra likaså.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här