Colourbox/Gustav Mårtensson

Om havregrynsgröt vs kvarg

Havregrynsgröt innehåller både bra fibrer och bra fetter, samtidigt som det är få kalorier. Kvarg å andra sidan, är också bra för den som vill gå ner i vikt eftersom det innehåller mycket protein. Här listar dietisten fler jämförelser.

Varje morgon äter jag havregrynsgröt med mjölk och ungefär en deciliter blåbär. Men enligt min kompis är havregrynsgröt inte bra att äta till frukost om man vill gå ner i vikt. Hennes rekommendation är istället kvarg. Jag är dock lite rädd för sockret i kvargen, men det kanske är bättre med den naturella varianten? Jag vet inte, vad tycker du om havregrynsgröt vs kvarg?
Hälsningar Ella
Josefine Jonasson, dietist:
Jag måste börja med att klargöra att gröt är bra mat. Havregrynsgröt till exempel, innehåller både fibrer och bra fetter, samtidigt som den är relativt kalorisnål. Varm gröt ger dessutom ofta en bra mättnad.
Kvarg å andra sidan, är också bra. Precis som grötens fibrer ger även det höga proteininnehållet i kvargen en bra mättnad. Och du har rätt, de flesta smaksatta varianterna innehåller en hel del tillsatt socker så den naturella kvargen är bättre om du försöker gå ner i vikt.
Den stora skillnaden är sammanfattningsvis att havregrynsgröten helt enkelt innehåller mer kolhydrater och kvargen mer protein – vilket kan vara en fördel med tanke på dess höga mättnadsgrad. Samtidigt kan grötens värme som sagt också bidra till en bra mättnad och den innehåller också en bra mängd protein.
Energimässigt skiljer de sig annars inte så mycket åt, utan det styrs mer av vilka tillbehör du väljer. I exemplet nedan lade jag till exempel till ett ägg och en halv matsked solrosfrön till varje frukost bara för att visa hur en komplett frukost skulle kunna se ut.

Foto: Wellobe.se

Foto: Wellobe.se

Även om många föredrar att äta ungefär samma frukost varje dag måste du ju inte nödvändigtvis välja antingen gröten eller kvargen. Båda är bra alternativ, så du kan trots allt alltid variera.
Vill du ha fler experttips och råd på vägen? Kolla här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här