Colourbox

Så tar du dig tryggt i hamn i salladshavet

Många restauranger lockar med ett digert salladsbord. Både gott och nyttigt.

Sallad som huvudrätt eller en rejäl tallrik på sidan om är både nyttigt, gott och fullproppat med en mängd näringsämnen och antioxidanter.

Men, vad man kanske inte alltid tänker på är landminorna i salladshavet. Om du inte kryssar rätt kan du lätt fylla tallriken med över 1 000 kalorier – mer än en hamburgare med pommes!

Så tacklar du salladsbordet

1. Använd en liten tallrik, och gå inte hur många varv som helst.

2. Börja med de näringsrika mörkgröna salladsbladen som spenat, romansallat och även endive.

3. Fyll på med sallad, gurka, paprika, broccoli och tomater.

4. Därefter proteinrika grönsaker som baljväxter samt magert kött, kalkon och krabbkött.

5. Ta bara en liten mängd av fettrika tillbehör så som pastasallad, potatissallad och coleslaw.

6. Var försiktig med sådant som krutonger, kex, nötter, frön, ost och bacon.

7. Var sparsam med dressing, oftast räcker det med någon matsked för att få en bra smak. Vill du bara skruva till salladen lite så prova med ett stänk av en smaksatt vinäger.

8. Skulle det finnas soppa vid salladsbordet så ta sikte på de buljongbaserade och hoppa över de krämigare varianterna.

9. Sugen på dessert? Ta en ny sväng till salladsbordet och satsa på en liten tallrik med frukt som du toppar med lite yoghurt eller keso.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här