Colourbox

Behöver du gå ner i vikt – NU? Ta hjälp av vår enkla guide

Har du unnat dig det lilla extra, och ätit och druckit gott en period och känner att det ljuva livet börjar sätta sig på magen? Då kan det räcka att göra små, men betydelsefulla förändringar i vardagen för att du ska komma tillbaka till din vanliga vikt igen. Här är 13 tips.

Blev det mycket snacks, grillat kött och rosé under sommaren? Passa i så fall på att införa lite nya, goda vanor i höst. Här är 13 smarta vardagstips som såväl bostar din kropp med näring som sänker ditt kaloriintag.

1. Ät mer grönsaker till frukost
Byt ut smöret på mackan till avocado, tomat eller gurka, tillsätt lite spenat i din smoothie, eller ta vara på grönsakerna från gårdagen i din äggröra. Endast fantasin sätter gränserna.
2. Skippa latten på morgonen
Med tanke på att en kaffe latte kan innehålla upp till 50 kalorier och en bryggkaffe bara 2 kan du tjäna mycket på att välja det sistnämnda alternativet. Ja, du fattar grejen.

3. Satsa på hemmalagat
Hemlagad mat är både billigare och nyttigare, då du lättare kan hålla koll på vad och hur mycket du får i dig. Då kan du också smussla ner fler grönsaker i dina lunchlådor och middagar, utan att det knappt märks.

4. Dela upp dina portioner
Blir det ändå en del utemat? Då blir det också ofta att du äter mer än du egentligen behöver. Prova därför att dela upp dina portioner, spara exempelvis hälften till lunch nästa dag.

5. Utöka mängden frukt och grönt
Ha för vana att fylla ut din tallrik med både frukt och grönsaker, så ger du din kropp både vitaminer och mineraler. Komplettera sedan även med fiber och protein.

6. Byt ut snabba kolhydrater mot långsamma
Väljer du brunt ris framför vitt samt fullkorn framför processade vita vetealternativ i exempelvis bröd och pasta, kommer du att få i dig såväl mer fibrer som näringsämnen.

7. Ät mer bönor och baljväxter
Bönor och baljväxter finns i en mängd olika varianter, från röda linser till kikärtor. Dessutom är de båda goda, billiga – och ack så nyttiga.

8. Utöka mängden Omega 3
De flesta av oss får inte i oss tillräckligt mycket hälsosamt fett. Försök därför öka mängden Omgea 3 genom att äta till exempel mer linfrön, chiafrön, fisk, skaldjur och valnötter.

9. Skär ner på eller skippa söta drycker
Bara för att du inte dricker läsk är du inte säker. Faktum är att du nog skulle bli förvånad om du insåg hur mycket socker det även finns i juice, iste och energidryck. Det allra bästa är därför att välja vanligt vatten eller mineralvatten.

10. Byt ut snacksen på fredagsmyset
Även om en påse chips och en handfull nötter har ungefär samma kalorimängd, innehåller det senare alternativet betydligt fler näringsämnen. Prioritera därför näringsrikt framför processat snacks så ofta du kan.

11. Minska mängden sötsaker
Är du en sucker för socker? Det är vi alla till viss grad. Tänk dock på att det är stor skillnad på att ta en chokladbit och att sätta i sig en hel kaka.

12. Skär ner på eller skippa alkoholen
Få tänker på hur många kalorier öl, vin och starksprit faktiskt innehåller. Men med det i åtanke får kanske uttrycket "varannan vatten" en helt ny betydelse...?

13. Lyssna på din kropp
Slutligen: Ät när du är hungrig – och sluta när du är mätt. Det viktiga är dock att du inte småäter onyttigheter, utan satsar på mer hälsosamma mellanmål. Det är ofta lättare sagt än gjort, men alltid väl värt att satsa på.
Kolla: Hur mycket kan du gå ner i vikt med oss?

Källa: Huffington Post

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här