Josefins vikttips: ”Jag har vägt min mobil”

Josefin Glennmark är inne på tredje veckan i utmaningen ”Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe”. Och trots att hon har varit sjuk har hon fortsatt gå ner i vikt.
– I vanliga fall hade jag lagt mig på soffan, tyckt synd om mig själv och tröstätit. Nu har jag fokuserat på kosten, säger hon.

Foto: PRIVAT
 

Känner du igen dig? Prova samma metod som Josefin

Tre veckor har gått i utmaningen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe". På måndagen körde Josefin Glenmark ett dubbelpass. Men när hon vaknade dagen efter var hon sjuk. Mårten Nyléns råd då var att fokusera på kosten.
– I vanliga fall hade jag lagt mig på soffan, tyckt synd om mig själv och tröstätit. Nu följde jag Mårtens råd och såg till att ge kroppen det den verkligen behövde: mycket vatten, varmt te och näringsrika grönsaker. Och på söndagen var jag frisk!
Och inte bara det, trots att Josefin inte rört en fena på hela veckan gick hon ner 0,7 kilo.

Det har hon "övat på" sina första veckor

I övrigt har Josefin fokuserat på två saker sina första veckor:
1) Att lära sig vilken mat som håller henne mätt länge och som hon tycker om.
2) Att lära sig vad hennes mat väger.
Det började det som en slump. Hon blev bjuden på sushi, men valde bort det sötade riset och tog sashimi istället.
– Jag åt alltså bara lax och märkte att jag blev jättemätt. Lax innehåller ju bra, feta proteiner, så man behöver inte äta mycket för att vara mätt länge. Jag testade även att dryga ut en sallad med bönor. Det var ”OK”, men jag hade hellre haft kyckling. Däremot har kokta ägg funkat jättebra, så nu har jag alltid det i kylen. Utan gulorna ger tre ägg bara 44 kalorier.

JUST NU: En månad på köpet!

”Välj något du alltid har med dig”

När det gäller vägning av maten har Josefin kommit på ett toppenknep:
– Jag har helt enkelt vägt min mobil…! Med skal och allt väger den ungefär 250 gram. Så nu kan jag utgå ifrån den när jag äter ute och hålla den i ena handen och min mat i andra handen. Och det behöver inte vara just en mobil, det viktiga är att man väljer något man alltid har med sig. Som en plånbok.
Träningen har hon, precis som Mårten Nylén har rått henne, avstått helt ifrån.
– Mårten är ju helt fantastisk på det sättet. Han är go’, intelligent, smart och ser exakt vad jag behöver. Jag vill bara plocka med honom i fickan. Fast på sätt och vis är han redan där. Han finns ju alltid med mig – i min telefon.
Testa samma verktyg som Josefin

Så tycker Mårten om Josefins tredje vecka

– Jag tycker att Josefin har skött sig jättebra. Trots sjukdom har hon försökt se över det hon har kunnat, det vill säga kosten. Det viktiga är att inte äta för få kalorier när man är sjuk samt att försöka välja bra mat med mycket näring.

Det är Mårtens råd vad gäller bra mat som är mättande

– Det handlar om att välja att äta bra mat som håller blodsockret någorlunda jämnt. Många äter nämligen som sämst när de är sjuka, men snabba kolhydrater och socker kan ge snabba toppar och dalar i blodsockerkurvan. Mitt råd är därför att välja bra protein som ägg, fisk och kyckling för det mättar bättre.

Det är Mårtens tips på hur man lär sig att uppskatta rätt mängder mat

– Jag är egentligen inte så mycket för att mäta och väga mat eftersom jag tycker att det är bättre att lära sig hur mycket saker och ting innehåller. Har man dålig koll kan ett annat tips vara att börja titta på innehållsförteckningar och väga vissa saker i början. Wellobes loggbok är sedan ett enkelt sätt att få koll.
Prova samma program som Josefin

Så gör du för att vara med

Alla som är medlemmar i Wellobe kan följa programmet parallellt med Josefin. Du väljer själv när dina 90 dagar ska starta och varje vecka får du sedan:
* Specialtips för din kost
* En utmaning
* En motivationsfilm
* En 12 veckor lång plan för din träning med specifika övningar.
* Extra tips, råd och coaching i Facebook-gruppen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe".

Starta dina 90 dagar HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här