Colourbox. Nej, du måste inte ha gymkort för att hålla dig i form.

Så går du ner i vikt – utan att gå på gym

Vägen till smalare midja och bättre hälsa kan vara kortare än du tror. Och nej, du måste faktiskt inte gå på gym för att lyckas gå ner i vikt. Här berättar Shirin Djavidi, PT på Wellobe, varför.

Det viktiga med träning är inte att ta i tills du får blodsmak i munnen. Det viktiga är att du gör någonting. I vår högteknologiska tid har stillasittandet dock blivit det största hotet mot folkhälsan. Så sitter du stilla vid ett skrivbord på ditt arbete bör du försöka ställa dig upp ett par gånger om dagen. Det kan faktiskt öka din energiförbrukning med nästan 400 procent, visar forskning. Står du upp och arbetar två timmar om dagen kan du tappa tio kilo på ett år.
Hitta tillfällen att motionera överallt
Tittar du bara ordentligt finns små enkla knep mitt framför näsan på dig. Gå till och från arbetet om du har den möjligheten. Eller ställ bilen och ta din cykel om du har den möjilgheten. Se alla trappor som ett tillfälle att få upp pulsen. Genomför alla dina telefonmöten gåendes. Ta några extra varv runt kontoret en gång i kvarten.
Att göra små och enkla förändringar i vardagen kan bli ditt livs bästa investering. Den som promenerar eller cyklar regelbundet halverar faktiskt risken för både hjärt- och kärlsjukdomar och många andra folksjukdomar.

JUST NU: En månad på köpet!

Vardagsmotionens fördelar:

1. Du får frisk luft.

2. Du tänker klarare och blir mer alert.

3. Du minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar, demens, alzheimers, vissa 4. cancerformer, diabetes typ 2 och depression.

5. Du lever längre och friskare.

6. Du får lägre blodtryck, lugnare sinne och bättre humör.

5 smarta motionstips

1. Sitt aldrig mer än 30 minuter åt gången.

2. Promenera eller rör på dig  minst 30 minuter varje dag.

3 Hitta en promenad/cykelkompis.

4. Jobbar du på kontor, ställ dig upp ofta och bara ta ett varv runt kontoret.

5. Planera din tid så att du hinner gå/cykla till jobbet.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här