Colourbox

Se så du inte bromsar du din förbränning

Kanske både äter och tränar du bra, ändå tycks vågen stå blick stilla. Det kan bero på att du bromsar din egen förbränning – utan att veta om det. Här redogör experten för 8 dåliga vanor som kan krångla till saker och ting.

Goda råd är inte dyra, de är BRA – kolla här
1. Du dricker för lite

Ju färre dagliga funktioner din kropp utför, desto mer går din förbränning ner. Men för att den ska orka det behöver den ett regelbundet intag av vätska. Dricker du lite bränner du med andra ord också lite kalorier, menar Lauren Slayton, dietist. En stor del av den förbränning som aktiveras när du dricker vatten består dessutom i att kroppen försöker värma upp det, vilket innebär att du bränner mer kalorier ju kallare vattnet är.

JUST NU: En månad på köpet!

2. Du får i dig för lite vitaminer

Lider du av D-vitaminbrist ökar automatiskt dina nivåer av hungerhormonet ghrelin, vilket betyder att du kommer att gå runt och känna dig hungrigare, säger Lauren Slayton. Eftersom det kan vara svårt att öka det naturliga intaget av D-vitamin under de mörkare månaderna rekommenderar hon därför ett kosttillskott.

3. Du tränar en hel del – men bara kondition

Som du säkert redan vet är träning A och O för att hålla förbränningen igång. Men om du bara springer eller cyklar hela tiden kommer du aldrig att aktivera musklerna på det sättet som kroppen behöver för att sätta fart på förbränningen. Börja därför även med regelbunden styrketräning för att ge den en rejäl boost.

4. Du snacksar på kvällen

Vissa förespråkare menar att det viktigaste är att äta regelbundet för att ständigt hålla förbränningen igång. Andra anser att det framåt kvällen och natten är bättre att helt avstå från att äta överhuvudtaget. ”Mitt råd är att ha ett uppehåll på minst 12 timmar framåt kvällen och natten. Försök dessutom undvika att snacksa på kvällen eller äta frukost innan din morgonträning om du kan”, säger Lauren Slayton.

5. Du avstår av hälsoskäl från koffein

Enligt Lauren Slayton, så har koffein ett oförtjänt dåligt rykte eftersom det trots allt kan sätta lite fart på din förbränning. Det är självklart inte bra att bälja i sig litervis med kaffe om dagen, men om du redan dricker rätt kaffe eller grönt te så är det bra för din ämnesomsättning.

6. Du sover för lite

Folk som lider av konstant sömnbrist tenderar att väga lite mer än andra. Forskning visar nämligen att sömnbrist kan sätta hungerhormonerna ur spel, vilket gör att du både blir hungrigare och äter mer. Lauren Slayton rekommenderar därför att du försöker få åtminstone sju timmars sömn varje natt.

7. Du stressar konstant

Att stressa mycket är inte bara dåligt för din mentala hälsa, det påverkar också din förbränning negativt. "Kortisol är ett stort stresshormon och när det aktiveras går din kropp in i ett slags försvarsläge där fettet lagras", säger Lauren Slayton.

8. Du får i dig för mycket tillsatser

”Om du verkligen känner att du gör allting rätt och ändå inte ser några resultat, kan det vara värt att granska maten du äter lite noggrannare. Var kommer den ifrån och vad innehåller den egentligen?”, säger Lauren Slayton. Vissa bekämpningsmedel och kemikalier innehåller exempelvis olika hormonrubbande ämnen, som kan ställa till det rejält för dig om du försöker gå ner vikt.
Få mer hjälp att hålla kolla på din vikt här

Källa: Womens Health Magazine

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här