PRIVAT

Linda, 36: ”Mitt största problem var frukosten”

Linda Åkerblom skadade sig och tvingades dra ner på både innebandy och fotboll. Och efter att ha gått igenom en jobbig separation kom extrakilona som ett brev på posten. Sedan anmälde hon sig och sin syster till ett åtta veckor långt viktminskningsprojekt.
– Jag tyckte det lät som en klockren chans för mig och min syster. Vi var ju båda mammor med gravidkilon kvar att gå ner.

36-åriga Linda Åkerblom från Järfälla har alltid varit fysisk aktiv. Som ung spelade hon innebandy och även fotboll i AIK i 20 år. Då tränade hon fyra-fem dagar i veckan med sin pappa som coach. Men det var innan alla skador. Så småningom fick Linda dra ner på sina egna aktiviteter och övergå till att träna sin sons fotbollslag.
– Det är en viktig orsak till att jag ökade i vikt, men framförallt berodde det nog på att jag separerade. Efter det gick jag först ner en massa, men året därpå blev det en hel del festande och då gick jag upp en hel del. Jag mådde helt enkelt inte bra, säger hon.

Experthjälp och professionella verktyg

En tjej i Lindas innebandylag som jobbar på Aftonbladet berättade att dom sökte folk till  webb-TV-programmet ”PEPP”. Det gick ut på att man under 8 veckor skulle försöka få ett antal deltagare att gå ner i vikt och hitta en bättre livsstil. Som stöd fick de experthjälp samt tillgång till en rad professionella viktminskningsverktyg.
– Jag tyckte det lät som en perfekt utmaning för mig och Fanny, så jag anmälde oss. Vi var ju båda mammor med gravidkilon kvar att gå ner, hon skulle dessutom gifta sig.

Rasade i vikt redan första veckorna

Systrarna Åkerblom antogs och tillsammans med sportjournalisten Robert Laul var det bara att köra igång. Varje dag fick de kost- och träningstips från dietisten Josefine Jonasson och Personliga tränaren Shirin Djavidi på Wellobe.
– Utöver det bloggade vi också och fick varje vecka rapportera hur det gick i webb-TV. Redan de två-tre första veckorna tappade jag tre kilo. Även Fannys motivation ökade av att bli av med så många kilon så snabbt. Sedan tog det stopp för mig ett tag och det var klart man kände att jag aldrig kommer klara mitt mål, men som ”Pepp” gick ut på var det att peppa varandra och det gjorde Fanny för mig.

JUST NU: En månad på köpet!

Fick lära sig olika energiinnehåll

På det sättet hade systrarna Åkerblom stor nytta av varandra. I alla fall när det gällde motivationsbiten. Och vad gällde själva kunskapsbiten så fanns ju Wellobes experter.
– Mitt största problem var frukosten, så i ett avsnitt fick vi åka hem till Josefine Jonasson. Där radade hon upp grovt bröd, kokta ägg, havregrynsgröt, färdig yoghurt, juice och müsli, och jämförde dess olika energiinnehåll. Då såg man verkligen vilken skillnad det kunde vara.

Började äta havregrynsgröt

Tidigare hade Linda knappt ätit frukost överhuvudtaget. Ibland kunde hon även skippa middagen och slänga i sig en chokladkaka istället.
– Jag brydde mig helt enkelt inte och då sprang antalet kalorier iväg. Störst förändring var alltså både att jag började äta mer regelbundet, mer ofta och mer rätt: Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och sedan middag. Precis som min syster bytte jag även ut mina stora tallrikar mot mindre varianter med färre kolhydrater – förutom till frukost. Då åt jag havregrynsgröt, men den stod jag mig också på resten av dagen.

”Det är banne mig socker i allt”

Att minska på kolhydraterna var med andra ord inga större problem. Första veckan kände sig Linda yr ibland, men det gick ganska snabbt över.
– Det jobbiga var att minska på sötsakerna för ser man sig om är det banne mig socker i allting. Allra värst är läsk, så jag fick inleda någon sorts avgiftning.

Alla är vi olika

Idag är Linda fri från "beroendet" men fortfarande svag för sötsaker. Fast nu har hon ett nytt mål: Hon vill nå 75 kilo och strategin är att minska ytterligare på kolhydrater och socker.
– Shirin sade alltid att man ska ha en dag när man unnar sig, men för mig funkar inte det. Visst kan jag ta ett glas vin. Men jag kan absolut inte äta godis, bullar eller kakor. Alla är vi olika. Sedan vill jag komma igång med träningen igen. Gör man det blir man motiverad och då kommer de sunda kostvanorna också efterhand.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här