Sofia Yoo/Linnea Frank

Fem frågor till hälsocoachen

Att vara på träningsresa betyder inte att man måste träna precis hela tiden. Ett populärt inslag på Wellobes resa var även hälsocoachen Mårten Nyléns föreläsningar och frågestunder. Här är några av de saker han tog upp och frågor medlemmarna ställde.

Vad vill du? Hur startar du dina dagar? Vad får dig att må bra? Och att le? Dessa frågor började hälsocoachen Mårten Nylén att ställa deltagarna på en av hans föreläsningar på Wellobes Mallorca-resa.
– Vi är alla olika, men ditt liv och din livsstil handlar bara om dig själv. För "livet handlar inte om att hitta sig själv utan att skapa sig själv". Livsstil är alltså någonting man skapar, sade han inledningsvis.

”Tänk om du kan, istället!”
– Du kan inte heller leva ett positivt liv med en negativ inställning. För tänk efter: Det räcker att det finns en enda negativ person på jobbet så går det ut över hela gruppen. Eller hur? Positiv energi däremot ger positiv energi, precis som leenden skapar leenden. Därför spelar inställningen jättestor roll. Så sluta oroa dig och tänka att du inte kan. Tänk om du kan, istället! Man måste vilja för att våga, våga för att kunna, men göra för att lyckas. För mår du inte själv bra, då kan du heller inte vara ditt bästa jag gentemot andra.

Fem medlemsfrågor
Vid ett par tillfällen fick medlemmarna även en chans att ställa frågor om motion. Här är några av dem.
1. Hur ska man tänka kring övningarna i gymmet?

– Det viktigaste är att ha kontroll över dem, annars är det lätt att skada sig och de tappar effekt. Och hellre för långsamt än för snabbt. Om du ska göra armhävningar eller benböj så är ett tips att räkna till tre på nervägen.

2. Ska man fokusera på någon särskild sorts träning om man vill gå ner i vikt?
– Det finns både olika skolor och olika experter. Och jag vill inte skryta, men jag skapar alltid extremt bra resultat, så se till att sköta konditionsträningen. Mitt tips är att börja med något enkelt, som exempelvis promenader, stavgång, löpning eller crosstraining. Gärna med en lägre intensitet på morgonen och en högre på eftermiddagen/kvällen. Eftersom mer muskler gör att du gör av med mer energi även när du är stilla är det bra att även lägga på lite styrka. Tänk även på att sova ordentligt och undvika stress, det ökar nämligen kortisolet i kroppen vilket sänker fettförbränning, och försämrar både muskeluppbyggnad och immunförsvaret. Stressar du är det med andra ord mycket svårare att gå ner i vikt.

3. Hur ska man tänka kring träning och alkohol?
– Alkohol ger både rätt mycket energi och sänker samtidigt förbränningen. Dricker du alkohol till maten räcker det alltså inte att räkna kalorierna från det du äter. Jag vill även poängtera att alkohol är en av de sakerna som kan göra stor skillnad. Därför tycker jag verkligen man ska tänka över sin alkoholkonsumtion.

4. Hur blir jag motiverad?
– Allt det vi gör i livet får vi tillbaka. Oavsett om det är bra eller dåliga grejer. Gör man dåliga grejer får man skit tillbaka. Och gör man bra grejer, så lovar jag att det kommer ge resultat. Motivation får du med andra genom att göra någonting bra, för det kommer att motivera dig att bli ännu bättre. Och det är den utväxlingen vi vill ha.

5. Jag har ont i knäna. Ska jag undvika att springa då?
– Det beror förstås på vad du har för typ av knäproblem. Väger man runt 150 till 200 kilo så  rekommenderar jag absolut att man springer. Är man lite lättare än så handlar det om att ha god bålstyrka. För att stärka muskulaturen kring dina knän kan man tex använda följande övningar:
* Sätt dig på en pilatesboll och sträck ut ena benet framför dig. Upprepa 10 gånger. Växla och gör samma sak med det andra benet.
* Använd en trappa och ställ dig längs med ett av trappstegen, med ena benet på det övre och det andra på det undre, så att det övre benet är böjt. Lyft därefter kroppen 10 gånger så att det undre benet lyfter.
* Lägg dig på rygg med böjda ben och fotsulorna i golvet. Lyft därefter höften rakt upp mot taket. Vill du göra det lite jobbigare kan du prova att lyfta det ena benet och hålla det rakt fram, samtidigt som du lyfter höften.
Vill du ha fler tips och råd från våra experter? Bli medlem här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här