Colourbox

Vad är Atkins diet?

Minska antalet kolhydrater på tallriken och fyll ut med protein, fett och grönsaker.
Likt LCHF är grundar sig Atkinsdieten på lågkolhydratskost.
Men vad ska man äta och vilka resultat kan det ge? Här får du en guide över de olika faserna – och vilka fördelar och nackdelar dieten har.


Få fler tips på hur du ska äta och dricka – för att gå ner i vikt

Så äter du enligt Atkins

Atkinsmetoden är uppdelad i fyra olika faser där man till en början äter så lite kolhydrater som möjligt för att sedan succesivt öka intaget. Här nedan ser du vad de olika faserna innebär.

Fas 1 – tillvänjning

Under tillväjningsfasen är det meningen att man ska få kroppen att ta sin energi från fett istället för kolhydrater. Därför rekommenderas man minska sitt kolhydratintag till mindre än 20 gram per dag.

När man äter väldigt lite kolhydrater försätts kroppen i ketos, vilket gör att den endast tar sin energi från kroppens fettdepåer. Hur lång tid det kan ta att hamna i ketos skiljer sig från person till person men man kan mäta sin ketonvärde om man vill.

Så ska du äta i Fas 1

Fisk, fågel, kött och ägg innehåller inga kolhydrater och därför kan du äta fritt av dessa livsmedel. Även om fetter och oljor inte heller innehåller några kolhydrater så rekommenderas man att inte äta mer än en matsked per portion. Man ska dock inte hoppa över fettet helt, eftersom det ökar mättnadskänslan och därmed minskar kolhydratssuget. Man ska äta max 20 E% mättade fetter och 20 gram kolhydrater per dag. Kolhydraterna ska helst komma från grönsaker.

I den här fasen ska man vara tills man är 7 kilo ifrån sin målvikt.

Fas 2 – pågående viktminskning

Nu när man bara har 7 kilo eller mindre kvar till målvikten kan man sakta börja lägga till kolhydrater som nötter, frön och bär i kosten. Dock ska det totala intaget per dag inte vara över 25 gram den första veckan i den här fasen. Målet med den här fasen är att hitta kroppens kolhydratsbalans. Där man alltså kan fortsätta äta kolhydrater men samtidigt gå ner i vikt. Det gäller därför att ha koll på både intaget och vågen.

Så ska du äta i Fas 2

Man kan du börja äta livsmedel med lite högre kolhydratsmängd jämfört med maten i Fas 1. Varje vecka kan man succesivt öka intaget med 5 gram om gången samtidigt som man väger sig för att se så att viktminskningen fortfarande pågår.

I den här fasen ska man vara tills man är 4,5 kilo från sin målvikt. 

Fas 3 – övergång

Snabb viktminskning ger inga långvariga resultat. I alla fall inte enligt Atkinsmetoden som förespråkar att man går ner de sista 4,5 kilona sakta. På så sätt blir kroppen mer medveten om vad som händer och ställer sig in på att allt är som det ska.

Så ska du äta i Fas 3

Under övergångsfasen får man öka sitt dagliga kolhydratsintag ytterligare. Hur mycket man kan höja är individuellt och det är meningen att man ska testa sig fram. Om man slutar gå ner i vikt kan man minska kolhydratsintaget något igen.

Kolhydraterna du kan äta enligt Atkins

Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater, precis som att olika personer reagerar olika på kolhydrater, enligt Atkinsdieten. Fas 3 kan ses som en försöksperiod där man lär känna kroppen och vad som händer när man äter vissa typer av kolhydrater och också hur mycket. Målet är att fortfarande gå ner i vikt eller hålla nollan medan man succesivt lägger till mer kolhydrater i kosten.

Man ska vara i den här fasen i 30 dagar efter att man nått sin målvikt.

Fas 4 – livslångt upprätthållande

Den här fasen är avsedd att hålla livet ut. De nya vanor man fått, med fokus på lågkolhydratskost, är något man ska fortsätta med. Förhoppningen är att man nu vet hur mycket kolhydrater man kan äta och också vilka sorters kolhydrater. Går man upp i vikt kan man börja om med introduktionsfasen igen.

Så ska du äta i Fas 4

Under Fas 4 ska man fortsätta äta som man lärt sig i övergångsfasen. Skillnaden är att man nu vet hur mycket kolhydrater man kan äta och vilka livsmedel. Tips! Vissa livsmedel skapar mer sug efter kolhydrater än andra. Om du har upptäckt att du får ett begär efter mer när du äter dessa kan det vara bra att försöka undvika dem under en tid för att prova äta dem igen lite senare. Behov och smak kan förändras.

Atkins och vegetarian

Det går att följa Atkins diet och vara vegetarian men variationen av livsmedel och recept minskar något. Under Fas 1 kan man äta mycket ägg och skaldjur istället för kött. Under de andra faserna, där man får lägga till kolhydrater, kan man börja äta mer grönsaker och spannmål.

Atkins och träning

Det finns inget som säger att du inte kan träna när du följer Atkins diet. Snarare tvärtom. Motion är alltid bra för att hjälpa kroppen nå sin målvikt. Däremot kan det kanske kännas lite tungt i början, eftersom kroppen använder fett som energikälla istället för kolhydrater.

Atkins och alkohol

Alkohol i sig innehåller inga kolhydrater men det man blandar ut det med är ofta en riktig kolhydratsbomb. Vin, öl och drinkar innehåller mycket kolhydrater. Alkohol stannar dessutom upp fettförbränningen vilket inte är till fördel om man följer Atkins diet för att gå ner i vikt.

Resultat av Atkins

Många kändisar förespråkar dieten. Inte minst Kim Kardashian som nyligen publicerade ett inlägg om hur hon tappat alla gravidkilon med hjälp av Atkins diet. I och med att kroppen använder fettet som främsta energikälla kan Atkinsmetoden tänkas ge viktminskningen en skjuts. Vi på Wellobe förespråkar dock en kosthållning där du får äta vad du vill så länge du har koll på intag och uttag, då det i det långa loppet visat sig ge bäst resultat med mindre risk för överätning.

Fördelar och nackdelar med Atkins diet

Fördelar Atkins diet

Äta sig mätt

Att det finns risker att drabbas av allvarliga sjukdomar om man är överviktig är knappast någon nyhet längre. Därför är det alltid bra att se över sin livsstil ibland. Just Atkins diet menar att det är de snabba kolhydraterna som pasta, ris, potatis och socker som gör oss tjocka – och därför ska man utesluta det. Studier har visat att det ligger en viss sanning i det om vi äter för mycket av just kolhydrater.

Förespråkare till Atkinsmetoden menar också att det är en fungerande diet eftersom man inte svälter sig, utan får äta fritt av kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg.

Nackdelar Atkins diet

Viktuppgång av diet

Nackdelen med Atkins diet, precis som alla andra dieter, är att det finns stor risk att man ”ger upp” eftersom den är för strikt. Studier visar att människor som följer dieter tenderar att gå upp i vikt i längden eftersom de utsatt kroppen för svält vilket kan göra att ämnesomsättningen går ner. Att gå ner i vikt är aldrig en ”quick fix” utan det handlar om att göra en livsstilsförändring som fungerar.

Hälsosam viktnedgång

Atkins diet är inget Livsmedelsverket rekommenderar utan de förespråkar istället att man adderar vardagsmotion och träning samt att man försöker undvika sådant som vi vet är dåligt för oss, såsom godis, läsk, bakverk och kakor till exempel. Att sluta äta kolhydrater helt är inte hållbart i längden menar Livsmedelsverket som istället tipsar om att byta de snabba kolhydraterna mot fullkornsprodukter.

Skillnad på LCHF och Atkins

Atkins Bars

Atkins diet står känt för sina bars, shaker och andra produkter som ska hjälpa en nå sin målvikt. LCHF förespråkar ren mat.

Olika kolhydratsmängd

Även om både Atkins diet och LCHF ses som en lågkolhydratskost så skiljer mängden tillåtna kolhydrater sig åt. Följer man Atkins diet kan man ständigt öka kolhydratsintaget medan LCHF förespråkar ett minimalt intag hela tiden.

Mättade fetter

Enligt Atkins diet kan du äta dig mätt på protein och ska äta max 20 E% mättade fetter per dag. Följer du LCHF får du äta hur mycket mättade fetter som du vill.

Atkins farligt?

Det finns inget stöd för att Atkins diet skulle vara farligt att följa men som med många andra dieter så ska man i slutändan göra något man mår bra av. Att hitta en form som passar är det som ger bäst resultat i längden.

Tips på Atkins meny

Atkins frukost: Mandelpannkakor.
Atkins lunch: Atkinsomelett serverad med avokadosallad.
Atkins middag: Kalkonburgare med sås gjord av fetaost och majonnäs. Serveras med grillade/stekta grönsaker och salladsblad som bröd.
Atkins efterrätt: Ostkaka gjord på keso. Serveras med grädde och varma hallon.
Atkins mellanmål: Atkins bar.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här