Getty images/Magnus Liam Karlsson. ”Det är sällan ens fel när två träter”, skriver dietisten Josefine Jonasson i en jämförelse av socker och fett.

Vad är värst – socker eller fett?

Hur är det egentligen?
Är det socker eller är det fett som gör oss överviktiga?
Här reder dietisten Josefine Jonasson ut saken i fråga.

Nå din målvikt – med vår metod

Jämför man socker och fett med två 5-åringar som bråkar blir det lättare att svara och förstå: ”Det är sällan ens fel när två träter”. Men jag vill förstås ändå gå in lite djupare på det här.

Socker

Socker i sin renaste form ger snabb energi och förhöjer i viss mån smaken på det du äter. En nackdel är att mycket vill ha mer och att man lätt vänjer sig vid den söta smaken. En annan, att socker i sig inte ger så mycket mer än just energi. Det är ju fantastiskt om målet är precis det, att få i sig snabb energi, men är du ute efter att hålla koll på din vikt eller till och med vill gå ner i vikt är det tvärtom. Alltså ingen fördel.

”Alla är inte lika känsliga”

Är intaget av socker högt kräver kroppen mer insulin, vilket är ett så kallat anabolt (uppbyggande) hormon. Insulin ökar både aptiten och fettinlagringen och återigen har du dragit en nitlott om du har andra mål än så. Man ska också komma ihåg att ett svängande blodsocker kan påverka humöret och såklart inte heller det till det positiva. Du som har haft lågt blodsocker någon gång vet vad jag är ute efter. Men alla är inte heller lika känsliga för detta, så känner du inte igen dig är det bara att gratulera.

Socker en bra energikälla – eller?

Att hjärnan behöver socker för att fungera är en sanning med modifikation. Visst behöver hjärnan energi och vi har redan konstaterat att socker är en bra källa. Däremot är kroppen så otroligt smart att den bildar det socker den behöver ifrån det du äter, så att äta socker för att din hjärna ska bli nöjd behöver du alltså inte göra. Det fixar kroppen åt dig på andra sätt.

JUST NU: En månad på köpet!

Fett

Så hur är det med fett då? Det mättar ju så bra och borde därför vara bra när man ska gå ner i vikt – eller? Visst är det sant, men samtidigt är fett också mer än dubbelt så energirikt som protein och kolhydrater. Så är ditt mål att hålla koll på eller gå ner i vikt behöver du begränsa mängden.

Det ena behöver inte utesluta det andra
Fördelen med fett är att det innehåller viktiga vitaminer. Det är också bra för upptaget av så kallade fettlösliga vitaminer. Väljer du omättat fett som främst finns i vegetabilier som oljor, frön, nötter och avokado samt även fet fisk, får du dessutom i dig viktiga, omättade fetter. Animaliskt fett innehåller däremot mer mättat fett, vilket du bör äta lite mindre av. Men som alltid: det ena behöver inte utesluta det andra.
Få fler tips, råd och guider – som medlem

Sammanfattning

Tänk på 5-åringarna. ”Det är sällan ens fel när två träter.” Så att svartmåla och peka ut en av dem blir inte rättvist. Varken om vi pratar 5-åringar, socker eller fett. Att aldrig få leka igen bara för att man har bråkat vid några tillfällen är lite väl drastiskt. Och man behöver ju inte leka med samma person jämt.
Så, om man måste välja mellan socker och fett har omättat fett fler hälsofördelar än socker. Men det du behöver komma ihåg är att det sällan är det ena eller det andra som lockar, det är kombinationen som är förrädisk. För att återknyta det hela till vikten är det vad du äter utöver ditt behov som spelar roll – oavsett vad det är.
Tips!
Wellobe finns en databas med tusentals kaloriberäknade livsmedel och recept som kan hjälpa dig att leva ett lite sundare liv. Som medlem får du fri tillgång.

Få tillgång till hela Wellobes livsmedelsbas här

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här