”Lika stort som att åka till månen”

Martin Almgren, 30, har avverkat sin femte vecka i ”Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe” – och har redan gått ner 15,2 kilo. Här är hans bästa tips på vad du gör när du är hungrig som en varg, är på språng eller helt enkelt inte känner för att träna.
– Att jag inte köper choklad som mellanmål nu är ett lika stort steg för mig som att åka till månen, säger han.

Foto: PRIVAT/Mårten Nylén. Martin Almgrens kläder är sponsrade av Intersport och Craft sportswear.

Känner du igen dig? Prova samma metod som Martin
 

Redan andra och tredje veckan blev han dock Efter några riktigt tuffa premiärveckor med luginflammation, antibiotika, ett tufft spelschema och en veckas utlandssemester, tycker artisten Martin Almgren äntligen att saker och ting börjar falla på plats i utmaningen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe". Han har redan lärt sig massor. Och idag delar han med sig av sina bästa tips.

Här är Martins bästa tips när... ... du är hungrig som en varg:

– Före eller efter Wellobe? Haha, mitt bästa tips är att inte bli hungrig som en varg. Jag försöker äta någonting var tredje timme för då blir jag aldrig vrålhungrig. För mig fungerar det att dricka vatten eller kaffe om jag blir sugen på något. Och efter att jag har ätit eller druckit låser jag fast mig själv i soffan och kastar bort nyckeln, och väntar på att känna mig mätt.
Coach Mårten Nyléns kommentar:
– Ja, att hålla blodsockret jämnt med ett regelbundet energiintag brukar funka toppen.

JUST NU: En månad på köpet!

... det är fredagskväll:

– Då jobbar jag så länge jag kan. Sen brukar jag gå ut och gå på kvällen och efter det gå och lägga mig tidigt. För mig är helgen starkt förknippad med att unna sig, så i början av utmaningen kändes det tråkigt att inte kunna göra det. Men nu när jag ser resultaten känner jag att det är värt det.
Coach Mårten Nyléns kommentar:
– Att känna att "det är värt det" är en toppenmotivation. Det handlar om fokus och att starta med att fråga sig själv – vad vill jag uppnå eller klara av?
Starta dina 90 dagar HÄR

... du inte hinner planera dagens mat i förväg:

– Oj, då är det problematiskt, ha ha. Men bästa tipset då är att kanske gå till ett ställe där du vet vad som finns. Så testa inte ett nytt lunchställe den dagen. Jag brukar köpa sallad vid disk när jag inte har med mig mat. Det känns lite roligare än att köpa en gurka att knapra på.
Coach Mårten Nyléns kommentar:
– Här handlar det om att inte bli rädd för mat. Att lära sig vad du behöver och vad saker och ting innehåller. Sedan finns detm ånga ställen idag som du kan gå till för att hitta bra mat.

... du är på språng:

– Jag brukar ha med kvarg och frukt. Det går att köpa nyttigare alternativ av mellanmål när man är på språng om man bara kollar. Att jag inte köper choklad som mellanmål nu är lika stort som att få en människa som aldrig rört på sig att springa ett maraton samma dag. Eller ett lika stort steg som att åka till månen. Men mitt bästa tips är ändå att förbereda sig och packa med mellanmål.
Coach Mårten Nyléns kommentar:
– Ha ha, jag kunde faktiskt inte ha sagt det här bättre själv.
Känner du igen dig? Få samma hjälp som Martin

... du helt enkelt inte känner för att träna:

– Jag tycker inte du ska tvinga dig själv att träna om du inte känner fördet. Innan utmaningen hade jag inte tränat på 10 år och utvecklat en allergi mot träning. Jag tycker att du ska lyssna på hjärnan om du absolut inte känner för att träna, eller om livet kommer emellan. Du behöver heller inte bli stressad om du missar ett träningstillfälle. Men försök att ta promenader och få in träningen successivt, så att det till slut blir en vana.
Coach Mårten Nyléns kommentar:
– Precis som Martin är inne på så handlar det inte om några "måsten", utan om att skapa bra vanor. Att hitta saker man tycker om att göra eller som känns roliga är bra motivatorer.

... du helt tappar motivationen:

– Jag har tappat motivationen minst tjugo gånger under de här veckorna. Det du kan göra då är att fråga dig själv varför du gör det här. Försök att hitta en ljuspunkt i det du gör och om du känner att det kommer bli bra, fortsätt. Den här gången har jag tänkt mycket på varför jag gör det här och landat i att jag gör det för min egen skull. Jag har inget slutdatum när jag ska vara klar, det får ta den tid det tar.
Coach Mårten Nyléns kommentar:
– Just nyckelorden "Varför" och "Syfte" är jätteviktiga. För vet du varför du gör det du gör och har ett syfte så blir det enklare att motivera dig själv och känna att allting du gör är "värt det". Jag låter därför alla mina klienter börja med att besvara just vad det är de vill uppnå och skapa och vad som får dem att må bra.

Starta DIN resa mot ett nyare hälsosammare liv >>HÄR<<

Så gör du för att vara med

Alla som är medlemmar i Wellobe kan följa programmet parallellt med Martin. Du väljer själv när dina 90 dagar ska starta och varje vecka får du sedan:
* Specialtips för din kost
* En utmaning
* En motivationsfilm
* En 12 veckor lång plan för din träning med specifika övningar.
* Extra tips, råd och coaching i Facebook-gruppen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe".

Starta dina 90 dagar HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här