Så kommer du igen efter påsken

Blev påsken ett bakslag? Ingen fara, du är trots allt bara människa. Här är fyra knep för att hjälpa dig komma tillbaka på banan igen.

Alla hamnar vi i svackor.  Det är bara mänskligt. Och då är det lätt att "strunta i allting". Men egentligen är det precis tvärtom du ska göra.
– Ju snabbare du kommer igång igen, desto snabbare kommer du i mål. Javisst, men det är ju jobbigare att börja i en uppförsbacke. Tänk att du ska ut och springa till exempel och så börjar du i en uppförsbacke. Det är ju jättejobbigt, säger Josefine Jonasson, dietist på Wellobe.
 

JUST NU: En månad på köpet!

Expertens knep för att komma ur bakslaget

1. ”Det är ändå kört”- fällan

Hamna inte i den negativa tankefällan. Titta på vad som hände och lär dig av det i stället för att ge upp.

2. Agera snabbt

Det som var det var, gå tillbaka till din hälsosamma plan. Även om du åt tokigt i går, gå tillbaka till planen i dag. Ju snabbare du tar tag i det desto lättare är det att komma tillbaka, men det är aldrig omöjligt.

3. Extra noggrann

Är du extra noggrann med mat, träning och sömn blir det lättare att ta sig tillbaka till hälsosamma vanor.

4. För dagbok

Skriv ner hur du äter, tränar och mår, då ser du samband mellan välmåendet och hur din vikt förändras. Dessutom kan du gå tillbaka andra gånger och ser hur du gjorde för att återta kontrollen.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här