Njut av midsommar - utan att gå upp i vikt

Med smarta knep behöver inte midsommarhelgen betyda plus på vågen. Wellobes dietist listar fällorna och maten du kan äta med gott samvete.

Är du en av dem som alltid går upp i vikt efter midsommarhelgen? Då ska du kolla in dietisten Josefine Jonassons tips. Vad är egentligen bra att äta på midsommarbordet och vad ska man se upp för?

Kom i form och bli av med dina extrakilon – testa succémetoden i dag!

Förena nytta med nöje

Hur gör jag för att inte lägga på mig extrakilon under midsommar?

–Försök att röra på dig även om det är midsommarafton, att dansa kring midsommarstången är ett perfekt sätt att förena nytta med nöje. Njut av fina vänner, lek, jordgubbar, grillat, fräscha sallader, sill och nypotatis.

Bli av med dina extrakilon – tappa 1 kg i veckan. Såhär gör du!

Välj det bästa

Vad ska man då se upp för under midsommarhelgen?
–Skippa största biten av jordgubbstårtan, pajer, feta såser, dressingar, det vita brödet till salladen. Och försök att inte bara vara stillasittande. Dansa, ta en promenad och lek med barnen. Välj det bästa från midsommarfirandet helt enkelt!
Var försiktig med: Tårta, pajer, bröd till maten, nubben, alkohol, och snacks.
Ät gärna: Nypotatis, sill (även om den är fet är det bra fett), ägg, grönsaker, knäckebröd och jordgubbar. 

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här