Colourbox

Lista: 10 saker du INTE ska äta på kvällen

Flingor, pizza, mörk choklad och alkohol är bara några exempel på saker du ska undvika.  Att snacksa för sent kan pajja såväl vikt som sömn. Se hela listan här.

Känner du igen beteendet? få hjälp att bryta cirkeln här
1) Godis
Om du är orolig för att få mardrömmar är en av de enklaste lösningarna att helt enkelt undvika godis innan läggdags. En aktuell studie visar nämligen att 7 av 10 som äter det strax innan de ska sova sannolikt drömmer mardrömmar. Tesen bygger på att höga halter av socker skapar mer "mardrömslika" hjärnvågor.

2) Mörk choklad
Nästan alla typer av choklad innehåller olika nivåer av koffein, vilket har en klart uppiggande effekt. Just mörk choklad är dessutom full av andra stimulerande ämnen, som exempelvis teobromin, som är känt för att öka pulsen något.

3) Flingor
Flingor kan tyckas vara något helt ofarligt att snacksa på, men vissa sorter innehåller höga halter raffinerat socker och chockhöga nivåer av kolhydrater. De ger sig raka vägen på ditt blodsocker, vilket inte alls är idealt strax innan läggdags.

4) Alkohol
En missuppfattning är att alkohol på kvällen kan hjälpa dig att sova. Men även om det visserligen kan hjälpa dig att somna in stör det dina normala sömnfunktioner och ger en orolig natt med många uppvaknanden. Dessutom utvecklar personer som regelbundet använder alkohol som sömnmedel ett beroende, vilket i sin tur skapar en ond cirkel.
5) Rött kött
Efter en stor portion rött kött får många av oss knäppa upp översta knappen i byxorna. Det innehåller nämligen mängder proteiner och fett, vilket håller kroppen sysselsatt länge. Men för att få en god sömn är det ideala att låta alla system vila under natten.
Få fler tips och råd på hur du ska äta

6) Vitlök
Kanske undviker du ändå vitlök innan läggdags för att skona din partner, men förutom att ge dålig andedräkt kan vitlök även orsaka halsbränna eller orolig mage.

7) Pizza
Om du vill ge din mage en riktig utmaning strax innan du ska gå och lägga dig ska du mata den med fet, salt pizza. Tomatsås innehåller nämligen höga halter syra, vilket fungerar som en katalysator för sura uppstötningar – liksom fett och ost gör. En slice är väl okej. Men när stannade du senast bara vid det...?

8) Pasta
Pasta innehåller mängder med kolhydrater, så om du äter det innan du lägger dig kommer allt att sätta sig på dina kärlekshandtag. Lägg sedan även på alla tillbehör på det – som smör, olja, ost och kanske grädde och tomatsås? Pasta innehar dessutom ett högt glykemiskt index, vilket kommer att spela dina blodsockernivåer ett rejält spratt.

9) Selleri
Att se en grönsak på den här listan kanske överraskar dig, men faktum är att just selleri är urindrivande. Även om grönsaker är ett betydligt bättre kvällssnacks än andra saker, kan just selleri innebära att du behöver gå upp och kissa fler gånger under natten.

10) Glass
Även om glass är ett känt tröstmedel mot såriga relationer och dåliga breakups, är det här något av det värsta du kan äta på kvällen. Inte bara är det fullsmäckat med fett, allt socker kommer också att pumpa din kropp full av energi strax innan läggdags. Och som sagt, det kan pajja såväl sömnen som midjan.
Källa: UK.Askmen.com
Känner du igen beteendet? få hjälp att bryta cirkeln här

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här