Klara svarar

Jag har ett bekymmer som jag tycker är svårt att prata med andra om. Det handlar om att jag dricker för mycket. Jag är inte alkoholist, jag blir inte jättefull och gör dumma saker men jag dricker för mycket och känner att jag inte kan säga nej. Särskilt svårt är det på t.ex. afterwork, middagar och liknande. Problemet blir att jag har svårt att sluta dricka och det hela gör också att jag äter fel saker när jag dricker. Snälla hjälp mig!

Först och främst vill jag säga tack för att du lyfter detta viktiga ämne! Jag tycker att det är modigt av dig att höra av dig och ställa frågor om alkohol. Din fråga berör långt många fler än de som ställer den. Nu vet inte jag hur stor svårighet det här är för dig därför vill jag att du skall veta att det finns hjälp att få om du behöver. Om man vill diskutera sitt drickande kan man prata med vårdcentralen om det. Som sagt – detta är mycket vanligt. Med det sagt vill jag dela några tankar och råd med dig. Om jag förstår dig rätt så är det både svårt att sluta dricka när du väl börjat men också att tacka nej i sammanhang där det förväntas att man dricker. Det är ju så att när någon i en grupp tackar nej till alkohol så påverkar det hela gruppen. Många anger ”giltiga skäl” för att slippa dricka såsom att köra bil, vara gravid, medicinska skäl… Jag vågar påstå att det är få saker som det är OK att så öppet ifrågasätta (och döma) som att tacka nej till alkohol. Och vem vill vara den där ”tråkiga” när det är fest och högtid?
Om det är så att du vill begränsa alkoholen är det viktigt att du väljer dig själv och prioriterar ditt beslut. Skälet till varför du avstår är ditt eget – det behöver ingen dela!
Ett förslag är, när du blir bjuden, att vänligt, värdigt och bestämt säga ”nej tack – det är bra för mig”. Påminn dig själv om att du i stunden gör ett aktivt val för dig och din hälsa. Om de som bjuder ifrågasätter ditt val, påminn dig om att det handlar om dina val för dig själv och svara bara om igen ”tusen tack, men jag är nöjd ändå”. Det kan tänkas att man får upprepa sitt svar några gånger och att det bitvis kan kännas oartigt och lite obehagligt. Men detta handlar om självrespekt! Detta genom att du prioriterar dig själv samtidigt som du på ett värdigt sätt hjälper omgivningen att respektera dina val.
Jag vill också ge tre tips för att begränsa alkoholmängden – om du inte väljer att avstå helt.

  1. Drick inte ensam.
  2. Servera alkohol ur flaska (ej t.ex. ”Bag-in-Box”) – det ger en mycket bättre kontroll över mängden.
  3. Tacka nej till ombjud – det är en strategi för att kontrollera mängden samtidigt som du deltar i det sociala sammanhanget.

Glöm inte heller att det är OK att be om hjälp! Alkohol är svårt för många.

<< Tillbaka

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här