Gott nytt, hälsosamt år!

Nytt år betyder nya drömmar! Årets tre nominerade Wellobeare, som tillsammans tappat 132 kilo, berättar om sina bästa nyårslöften och hur de håller sig motiverade, ända in i mål.

Började springa längre

Sirine Pharaon, 39, Solna

– Inför det här året hade jag som mål att springa mitt första femkilometerslopp någonsin och fortsätta kämpa med min viktresa. Det löftet funkade jättebra, det blev två lopp på fem kilometer plus två lopp på tio kilometer! Nästa år vill jag bli bättre på att "seize the day", det vill säga, leva mer i nuet och njuta av det.

Mina 3 bästa motivationstips:

1. Tänk framåt och hur bra du kommer må av slutresultatet. Det gjorde jag, men ändå kunde jag inte föreställa mig att det skulle gå så här bra för mig, så du kan överraska dig själv.

2. Våga tro på att du kommer klarar det. Tänk "Varför skulle jag INTE nå mitt mål?"

3. Sätt upp delmoment. Hellre att det tar lite längre tid än att du misslyckas för att det känns för stort.

Skriver visioner i stället

Ann-Christine Selberg, 43, Karlskoga

– Jag skriver nyårsvisioner tillsammans med en väninna i stället för att ge nyårslöften, där den största skillnaden är att "löfte" låter som en stor sak som man MÅSTE genomföra, medan visionerna kan vara flera och mindre. I år ville jag till exempel jobba mer med självutveckling, som mitt tålamod, och nästa år vill jag få till en utomlandsresa med en väninna och åka på en yogahelg.

Mina 3 bästa motivationstips:

1. Ha ständigt vinsten i åtanke, som att du bli piggare när du har gått ner i vikt.

2. Ta reda på orsaken varför du en gång gick upp i vikt eller varför du har jojo-bantat, för det finns ju oftast en sådan. Jag gjorde det bland annat med avslappnings- och spegelbildsövningar för att förbättra självbilden. Och genom samtal med min väninna som jobbar med sådana här frågor och coachade mig.

3. Sätt upp delmål och skriv ner vad du kommer belöna dig själv med efter att du har klarat av dem – men belöna dig aldrig med mat. Jag unnade mig till exempel en plånbok eller kläder.

Skippar det kravfyllda löftet

Maria Tengvall, 28, Göteborg

– Jag avger inte nyårslöften, eftersom det lätt blir ett krav som betyder att det blir jobbigt och får motsatt effekt. Tidigare har jag lovat mig själv att sluta röka, gå ner i vikt, börja träna mer, och det gick väl aldrig så bra. Min viktresa, som slutade med att jag gick ner 70 kilo, började en helt vanlig dag i juni! Men något jag önskar mig inför nästa år är att bli mer vältränad. Jag håller vikten nu men skulle vilja bygga en snyggare kropp.

Mina 3 bästa motivationstips:
1. Uteslut inte något – då blir det inte en livsstil som håller enligt mig. Jag äter allt men inte alltid, till och med godis!

2. Ge inte upp även om du faller dit. Det har jag gjort många gånger tidigare och det fick mig att skippa allt och fortsätta med det dåliga levernet. Men nu har jag lärt mig att fortsätta kämpa.

3. Sätt upp små mål. Säg inte “Jag ska gå ner 40 kilo” utan satsa i stället på till exempel 5 kilo först så att det inte känns ouppnåeligt.

TEXT: Jonna Karvonen
 

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här