Colourbox

Så kan din fettfria diet göra dig fet

Många tror att en nolltolerans på fett ska få dem att gå ner i vikt.
Dåliga nyheter – faktum är att det faktiskt kan bli precis tvärtom.

Sommaren 1976 satte en senator vid namn George McGovern i South Dakota upp USA:s allra första riktlinjer för hälsosam kost. Detta efter att åtta kollegor avlidit i tjänst av hjärtattacker. George McGovern började nu uppmana befolkningen att äta mindre fett, särskilt mättat sådant, för att i stället satsa på mer kolhydrater. Men problemet var att den forskning han stödde sig på saknade tillförlitlighet, skriver Huffington Post.

JUST NU: En månad på köpet!

Inga egentliga bevis

Samtidigt som studier visade klara samband mellan förhöjda kolesterolvärden och hjärtsjukdomar, fanns inga egentliga bevis för att mättat fett skulle orsaka sådana saker. Inte heller nämndes de negativa effekter raffinerade kolhydrater kunde ha på kolesterolet – vilket vi idag vet spelar stor roll. Ändå drog anti-fett-revolutionen igång och folk började frossa i högprocessad, kolhydratrik mat och utesluta allt fett. Istället för att sänka risken för hjärtsjukdomar och gå ner i vikt slog antalet överviktiga och diabetessjuka dock rekord.

Kroppen vill tvärtom ha mer

Egentligen är det inte förvånande, skriver Huffington Post. Om du någonsin har försökt leva på en fettfri diet vet du hur eländigt det kan vara. Att bara äta en grapefrukt till frukost, en sallad utan dressing till lunch och en skinnfri kycklingbit med ångkokta grönsaker till middag – är det inte många som skulle stå ut med i längden. För när maten inte är tillfredsställande, vill kroppen tvärtom bara ha mer. Risken istället blir att kroppen skriker efter kolhydrater (vilka den sedan ändå omvandlar till fett) i ett desperat försök att fylla ut underskottet.
Så vad återstår då för en hälsomedveten människa att göra? Här är 3 tips:

1) Basera din kost på "riktig" mat

Då fettfri mat ofta smakar mindre proppar många tillverkare den full av socker och andra tillsatser. Satsa därför på mat baserad på näringsrika råvaror och livsmedel utan tillsatser såsom ekologiska grönsaker, hela korn och vildris samt kött från frigående djur.

2) Var inte rädd att tillsätta fett i matlagningen

Rätt fett hjälper din kropp att absorbera viktiga näringsämnen som vitamin A, D, E och K, så om du helt utesluter det och bara äter grönsaker kan du på lång sikt gå miste om de positiva effekter grönsakerna har. Använd därför gärna vegetabiliskt smör, smält djurfett, kokosolja eller avokadoolja när du lagar mat, eller tillsätt nötter och frön.

3) Komplettera gärna dina måltider – i lagom doser

Toppa dina rätter med lagom mycket högkvalitativ olivolja eller oljebaserade dressingar, eller se till att äta mer avokado. En hälsosam mängd fett kan förhöja smaken, men framför allt hålla dig mättare längre så att du inte behöver fylla ut med extra kolhydrater, socker och andra onödiga kalorier som ändå inte är bra för dig.

Men ett varnande finger! Det här betyder förstås inte att det inte finns några begränsningar, men du ska heller inte vara rädd för lite hälsosamt fett.

Källa: Huffington Post

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här