”Jag har aldrig känt mig så stark”

Hittills har Wellobes metod hjälpt Josefin Glenmark, 44, gått ner 1,5 kilo i veckan – på bara en månad. Och för att fira det har hon fått chatta med Johan Flodin, läkare på Kry.se.
– Jag har aldrig känt mig så stark, men det är kul att veta hur man ser ut på insidan också, säger hon.

* Wellobes hälsoundersökningar är sponsrade av Kry.se. Patienten har gett sitt skriftliga medgivande till att offentliggöra sin viktresa och därmed även alla de coachade samtal som äger rum under projektets gång.
 

Känner du igen dig? Prova samma metod som Josefin

Totalt har artisten och låtskrivaren Josefin Glenmark gått ner 6 kilo på sina fyra första veckor i utmaningen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe".
– Det känns väldigt, väldigt bra. Jag har aldrig känt mig så stark och har verkligen hittat rätt fokus. Men det är kul att veta hur man ser ut på insidan också, säger hon.
– Att Josefin har tappat över sex kilo bagage är superbra. Och att både känna sig fysiskt och mentalt starkare ökar motivationen att fortsätta, säger Johan Flodin, chefsläkare på Kry.se.

En hälsokontroll i två olika steg

När Josefin startade sina 90 dagar fick hon, i samarbete med Kry.se, göra en grundlig hälsokontroll i två olika steg:
1) Johan Flodin började med att kartlägga faktorer som ärftlighet och medicinskt nuläge samt tog blodtryck, och lyssnade på hjärta och lungor.

Foto: Sofia Yoo. Nytt för i höst är att vi samarbetar med den digitala vårdtjänsten och chefsläkare Johan Flodin på Kry.se, för att kartlägga alla de fysiska hälsofördelar man vinner av att gå ner i vikt.

2) Josefin fick även ta en rad prover för att undersöka:

- Blodvärden.

- Saltbalans.

- Njurar.

- Sockernivåer.

- Leverprover.

- Kolesterolnivåer (blodfetter).
Testa samma program som Josefin

Viss oro över Josefins astma

Det Johan inledningsvis var bekymrad över var om Josefins astma skulle påverka hennes träning. Men den har enligt henne själv inte hämmat henne. Däremot blev hon sjuk vecka tre, men tog det lugnt och fokuserade på kosten.
– Precis så ska man göra, särskilt med astma. För blir man sjuk kan det slå hårt på luftvägarna. Däremot kan man promenera lätt så musklerna får cirkulation, men absolut inte anstränga sig mer än så, bekräftar Johan.

JUST NU: En månad på köpet!

”Det viktiga är inte musklerna som syns”

Johans andra notering var att det förelåg viss ärftlighet för ledproblem i släkten. Josefin nämnde också problem med ryggen, ena axeln samt händer och fingrar.
– Jag gick in med inställningen att jag skulle träna järnet, men efter mina två graviditeter och avsaknaden av träning har jag enligt min sjukgymnast ingen muskulatur kvar. Så nu har Mårten Nylén ”omprogrammerat min hjärna” till att börja på ruta ett, säger Josefin.
– Ja, det gäller att jobba stegvis så att du inte överanstränger dig. Det viktiga nu är inte att bygga upp de stora musklerna som syns – utan de små runt lederna. För det är de som stabiliserar, håller ihop dig och håller dig upprätt, säger Johan.

Hade lågt blodtryck

En tredje observation var att Josefin hade lågt blodtryck:
– Normalt sätt brukar övertrycket på en vuxen ligga på 120-125. Ditt låg på 105, vilket kan ge problem med yrsel. Så det kan vara bra att tänka på, särskilt om man tränar, säger Johan.
Sammanfattningsvis såg annars alla Josefins prover bra ut. Dock var Johan noga med att understryka att det inte betyder att hon nu kan luta sig tillbaka:
– Det visar bara att dina invärtes förutsättningar för att må väl i många år framöver ser bra ut. Men kost och motion spelar fortfarande stor roll.

Bara startskottet

Däremot, menar Johan, har tyvärr också arvet stor betydelse för om man ska utveckla exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar eller diabetes. Men även de proverna var bra.
– Därför känns det extra kul att uppmana dig att fortsätta äta bra, träna och gå ner i vikt för att minimera riskerna för att drabbas av något senare i livet. För de här 90 dagarna är trots allt bara startskottet…!

Så tycker Mårten om Josefins första månad

Josefin uttryckte det som att ni gör en helrenovering av hennes kropp inifrån och ut. Kan du berätta mer om det?
– Ja, det handlar om att börja jobba från grunden, med både kropp och knopp. När det gäller den muskulära träningen vet vi att Josefin är överrörlig i lederna samt svag i bålen och sätet. Dessutom var det längesedan hon tränade, därför är det viktigt att hon utgår ifrån sin egen förmåga och tränar smart snarare än hårt, säger Mårten Nylén.
– Och vad gäller den mentala biten så är Josefin en person som gärna vill trycka i gasen i botten direkt. Dock gäller det snarare tvärtom att starta försiktigt från ruta ett, så att kroppen kan följa med och svara på det sätt vi vill. Konkret innebär det en hel del promenader, cykling samt lättare styrketräning.

Prova samma program som Josefin

Så gör du för att vara med

Alla som är medlemmar i Wellobe kan följa programmet parallellt med Josefin. Du väljer själv när dina 90 dagar ska starta och varje vecka får du sedan:
* Specialtips för din kost
* En utmaning
* En motivationsfilm
* En 12 veckor lång plan för din träning med specifika övningar.
* Extra tips, råd och coaching i Facebook-gruppen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe".
 

Starta dina 90 dagar HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här