Lista: 10 vanliga myter om viktnedgång

Blir man smal av att dricka äppelcidervinäger? Kan man öka förbränningen av att dricka kaffe? Eller är kolhydrater farliga om man vill gå ner i vikt? Här reder dietisten Josefine Jonasson ut tio vanliga myter om viktnedgång.

1. Går man ner i vikt av äppelcidervinäger?

NEJ ”Äppelcidervinäger kan sänka matens GI och på så sätt håller man sig möjligtvis något mättare. Men nej, det är ingen bra metod för viktminskning.”

2. Blir man smal av att dricka mycket kaffe?

NEJ ”Koffeinet kan öka förbränningen något men nej, det är inget mirakulöst. Däremot blir man lite piggare och kanske kan ta i mer på träningspasset.”

3. Går man upp i vikt av att äta på kvällen?

NJA ”Det är inte så att man inte kan äta efter klockan sex. Däremot kan man gå upp i vikt eftersom kroppen har svårt att ta hand om extra energi så sent. Största anledningen är dock att man på kvällen äter mer än vad man behöver, eftersom man ofta redan har ätit men ändå äter lite till. Även om man jobbar natt ska man helst äta på dagtid.

JUST NU: En månad på köpet!

4. Ska jag undvika kolhydrater för att gå ner i vikt?

NEJ ”Risken då är att du tar igen de kalorierna senare under dagen. Däremot behöver många dra ner på mängden. Det du ska undvika är att basera måltiderna helt på kolhydrater som t ex pastasallader med endast lite grönt i. 1-2 dl ris eller pasta eller 2-3 potatisar är en lagom mängd om man vill gå ner i vikt eller hålla vikten och inte har ett allt för högt energibehov.”

5. Går man ner i vikt snabbare av att strunta i frukosten?

NJA ”Drar man ner på kaloriintaget går man ner i vikt men risken är att man överäter senare under dagen och då förlorar man på att ta bort frukosten. Att hoppa över frukosten är därför ingen bra strategi för att gå ner i vikt.”

6. Kan jag äta så mycket jag vill om jag tränar?

NEJ ”Ju mer du tränar desto mer kan du äta men det finns absolut gränser. Det beror givetvis också på hur mycket du tränar.”

7. Tappar jag mer i vikt ju färre kalorier jag äter?

NJA ”Det är sant, men äter du alldeles för lite sänker du även förbränningen och ämnesomsättningen och går ner i vikt i långsammare takt än vad du borde. I det stora hela så är det även risk för att drabbas av näringsbrist och då kommer kroppen inte fungera som den ska.”

8. Kan vissa livsmedel som chili och jordgubbar bränna fett?

NJA ” Visst kan starka kryddor höja förbränningen lite, men effekten är marginell. Du bränner fett om du motionerar punkt slut.”

9. Är vegetarisk kost smalare än icke vegetarisk kost?

NEJ ”Kanske i vissa fall, men då är det inte för att köttet i sig är fett utan tillbehören. Men vegetarisk kost kan på grund av sina oljor och nötter ibland bli fetare än icke vegetarisk kost.”

10. Kan man gå ner i vikt av att dricka mycket vatten?

NEJ ”Något som man dock kan undvika om man får i sig mycket vatten är att äta, fast man egentligen är törstig, vilket faktiskt är rätt vanligt.”
Kolla hur mycket du kan gå ner i vikt med Wellobe

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här