Magnus Liam Karlsson/Getty images. Det du går ner i vikt är det du INTE äter, skriver Josefine Jonasson.

”Det du går ner i vikt av är det du inte äter”

Hur är det nu, går man ner i vikt av att följa dieter? Såklart man gör. Åtminstone om det innebär att man hamnar på ett lägre energiintag än vad man behöver för att vara viktstabil. Det handlar helt enkelt om att äta mindre än du gör av med. Det som gör att du går ner i vikt är alltså det du låter bli, skriver Josefine Jonasson, Leg. Dietist.

Fortfarande oklart? Så här: Säg att du har fastnat för en diet som lovar att du kan äta obegränsat av någonting, vilket alltid är lockande. För obegränsat och så mycket du vill är förstås lätt att dras till. Ofta finns det dock något finstilt som innebär att du i gentjänst behöver undvika något annat, som till exempel:
Ät obegränsat av: torsk och grönsaker.
Undvik: godis, fikabröd, läsk och snacks.

Ät dig mätt på bra mat

Är det då torsken och grönsakerna som gör att du kommer att gå ner i vikt? Man kan svara både ja och nej på den frågan, beroende på hur filosofisk man vill vara. Om du äter dig mätt på bra mat, som exempelvis torsk och grönsaker, kommer du sannolikt att ha ett mindre behov av att stilla hungern med chokladbollar och Coca cola. Eftersom du är fokuserad och peppad på den nya metoden du har anammat kommer kanske till och med sötsuget att minska.

JUST NU: En månad på köpet!

Din kropp kommer att tacka dig

Vill man kan man då hävda att torsk och grönsaker äntligen gör viktnedgången till ett faktum. Men ska man vara riktigt krass är det inte torsken du ska tacka, det är dig själv, som skippar godiset, fikabrödet, läsken och snackset. Alltså: Det är det du inte äter som gör att du går ner i vikt, men med hjälp av bra mat som ger dig den energi och näring du behöver kommer det att bli både lättare och behagligare. Och din kropp kommer att tacka dig.

Kalorier i jämförelse

Smågodis (utan choklad) 1 dl: 263 kcal
Mjölkchoklad 100 g: 550 kcal
Sötmandel 1 dl: 397 kcal
Jordnötter 1 dl: 351 kcal
Chips 1 dl: 62 kcal
2 ostmackor: 350 kcal
3 digestivekex: 212 kcal
1 portion stekt torsk (125 g) med potatis (150 g) och äggsås med persilja (0.75 dl): totalt 265 kcal

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här