Karin Herou. Genom att förbereda sig bättre gick Carolina ner 17 kilo.

Från snabblösningar till planering

Då: 92 kilo och ständigt trött.
Nu: 17 kilo lättare – i både kroppen och till sinnes.
– Jag är som en ny människa, säger Carolina Fors, 42. 

Få tillgång till samma metod som Carolina
När Carolina Fors kliver på skiftet som ambu­lanssjukvårdare vet hon aldrig vad som väntar. Hennes adrenalin är ständigt påslaget och stressen går inte ur blodet förrän passet är avslutat.
– Jag älskar mitt jobb, men det är ett krävande yrke.
Hon jobbar skift och även om jobbet innebär många tunga lyft, så sitter hon främst stilla.
– Som ambulanssjuksköterska finns det inte på kartan att ta en timmes lunchrast, utan vi äter när vi kan. Det går inte att pausa ett hjärtstopp för att jag är hungrig.

Bli medlem från 179 kr/månad

Vid 40 slutade kroppen svara

För Carolinas del har det lett till många snabba nödlösningar, en korv och en drickyoghurt mitt i natten kunde vara allt hon fick i sig på ett tolvtimmarspass. Hon åt sällan, lite och ofta fel. Sakta smög sig kilona på. Kläderna skavde, blev för små. Men framförallt var hon ständigt trött.
– Jag kan inte ha varit särskilt kul att leva med, säger Carolina.

Hon har alltid tränat. Hon är aktiv cheerleadingcoach och har tränat allt från crossfit till intensi­va styrkepass. Men när hon när­made sig 40 slutade kroppen sva­ra på träningen.
– Jag behövde en omstart.
Hon anmälde sig till Wellobes* utmaning "90 dagar med Mårten Nylén". Lösningen blev in­te mer och tuffare träning och mindre mat, utan precis tvärtom. Träningsexperten Mårten Nylén la upp ett schema med långsam träning och mycket, men bra, mat.

Började promenera

Carolina började ta skogspro­menader före frukost och siktade på att promenera 10 000 steg om dagen. Redan före frukost hade hon knatat in 6 000 steg. Prome­naderna blev hennes nya egentid, i stället för att slappa i soffan

på kvällen. Och promenaderna gav resultat, på både vågen och humöret.
– Min man säger att jag aldrig är så glad som när jag kommer hem från mina promenader.
Carolina fortsatte med sina träningspass på gymmet, men fokuserade allt mer på seg och långsam träning och i slutet av Carolinas 90­-dagarsutmaning togs den högintensiva träningen bort helt.
Känner du igen dig? Få hjälp med din hälsa

”Jag har verkligen inte gått hungrig”

Carolina började preppa matlådor att ta med till jobbet och såg till att ha nyttiga mellanmål till hands som fungerade att äta i bilen.
– Jag förvånades över hur mycket bra mat jag kunde äta och ändå gå ner i vikt. Jag har verk­ligen inte gått hungrig.
Mårten Nylén förordade 1 300 kcal per dag, en aning mindre kolhydrater men framförallt planering. Det blev nyckeln till en friskare kropp. Sakta tickade vågen nedåt. Hon behövde inte längre leta kläder i storlek XL. Hennes kropp blev stark, svarade på träningen och hon sov bättre. Tröttheten var som bortblåst. Det var roligt att köpa kläder igen och i år har hon unnat sig en gul bikini som hon drömt om i flera år.
– Det är så lätt att tänka att krop­pen blir äldre och att trötthet är en naturlig del av åldrandet, liksom ökande vikt. Men det går att för­ ändra sin kropp och ge sig själv nya förutsättningar, säger Carolina.

Springer flera mil i veckan

Hon har nyligen lärt sig stå på händer, löptränar igen och är piggare både på jobbet och på fri­tiden. Efter intervjun ska hon träffa ett par kompisar – för att promenera upp för Hammarby­backen, en av Stockholms bran­taste backar. Och efter det finns utrymme för utsvävningar, om hon vill.
– Det är inte hela världen om jag fikar ibland eller tar ett glas bubbel då och då. Jag njuter av det, precis som att jag njuter av att vara piggare, säger Carolina.
Nå dina hälsomål – med vår metod
Mårten Nylén, hälsoinspiratör och träningsexpert på Wellobe, hur påverkar stress ens viktnedgång?
– Carolina hade ett högt stressläge som blivit normaliserat i hennes kropp, och det har många. När vi stressar mycket eller sover dåligt kan kortisolnivåerna gå upp och höga kortisolvärden motverkar fettförbränning och muskel­uppbyggnad, de försämrar också vårt immunförsvar och vår åter­hämtning.
I Carolinas fall förordade du främst lågintensiv träning, varför?
– Lågintensiv träning är en väldigt bra motionsform för fett­förbränning, genom att ligga på ungefär 60 procent av din max­ puls bränner du fett. Genom lågintensiv träning stressar du inte kroppen på samma explosiva vis som högintensiv trä­ning kan göra. Det handlar, som så ofta, om att se en helhet,

och anpassa träningen efter ens förutsättningar och syfte.

Läs hela Mårtens intervju HÄR

Så äter Carolina

Frukost: Två ägg, havregrynsgröt
Mellanmål: Keso med bär
Lunch: Kyckling, bulgur och sallad
Mellanmål: Keso med bär
Middag: Grillade grönsaker och fisk. Något mindre kolhydrater på kvällen.
Favoritmat: Allt grillat! Till och med efterrätten. Grillad persika är supergott.
Undviker: Egentligen ingenting. Men jag äter inte hämtmat lika ofta som förut, utan lagar hellre själv. Storkok och planering är nyckeln. Långsiktigthet framför snabba lösningar.

Carolinas bästa tips
* Testa ny träning. Testa dans, att gå uppför ett berg eller löpning.
* Berätta för vänner. Positiv stress skapar bra förutsättningar för att nå ditt mål.
* Planera maten. Ta med mellanmål och matlåda, på så sätt vet du vad du får i dig.
* Satsa på långsam träning. Du kanske inte behöver svettas hejdlöst i en timme, utan kan ta en pulshöjande långpromenad?
* Låt inte nödlösningarna blir regel. Som t ex varmkorv.
* Träna med en vän. Skaffa vänner som du tränar med. Peppa varandra att lyckas och nå nya mål.
Namn: Carolina Fors
Ålder: 42 år
Bor: Vendelsö, Stockholm
Familj: Man, två söner på 11 och 15
Yrke: Ambulanssjukvårdare
Startvikt: 92 kg
Väger i dag: 75 kg

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till "90 dagar med Mårten Nylén" samt alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg