Låt inte semestern stoppa dig

För mycket mat, för lite sömn och ingen träning? Under ledigheten är det lätt att man tappar sina nya hälsosamma vanor. Här ger Wellobes psykoterapeut Klara Edlund 6 tips på hur du motiveras att röra dig och leva hälsosamt även under semestern.

Sommaren har kommit till Sverige! Glada studenter har vinkat med sina mössor, sommarfina barn har fått ett efterlängtat sommarlov, det sippas på svala roséviner och grillarna går varma. Semestern närmar sig – och för många är det ett välkommet avbrott i vardagen. Avbrott med tid för återhämtning och aktiviteter som vi inte annars hinner med är viktigt för vårt välmående.

"Loggar ut från vardagen"

Men som så ofta innebär avsteg från det vardagliga också en risk för beteenden som inte riktigt passar in när man jobbar med sin livsstil och hälsa. Mycket av det som vi förenar med semester kan handla om att äta, sova och röra sig på ett sätt som man inte brukar i den vanliga vardagen. För många innebär också semester att man dricker mer alkohol. Man kan slarvigt säga att många ”loggar ut” från vardagen när det blir semester och tar helt enkelt semester även från annars viktiga livsstilsprioriteringar såsom t.ex. loggboken, träning och en regelbunden måltidsordning. Priset för detta kan bli dyrt i termer av t.ex. viktuppgång och försämrat mående. Det ligger nära till hands att tänka ”men kan man inte få slappna av när det är semester?” ”jag vill inte förstöra semestern med en massa måsten” etc.

JUST NU: En månad på köpet!

Fortsätta mot målet – även under semestern

Semester är för många likställt med att slippa måsten och regler och då kan budskap som de här kännas trista och grå. Men frågan är – är det självklart tråkigt och svårt att fortsätta jobba med sina hälsomål även under semestern?

Här kommer några förslag som kan hjälpa dig fortsätta fokusera på din vikt och din hälsa - även under semestern.

1. Planera! Planering är A och O vad gäller att hjälpa dig själv att prioritera hälsan – även under semestern. Viktigt är att du är konkret och realistisk i din planering.

2. Ät regelbundet – även under semestern.

Även om tiderna blir lite annorlunda och innehållet i dagarna inte är som vanligt kan du ändå välja att prioritera att äta på bestämda tider. Starta dagen med att planera för när och var du skall äta – det hjälper dig hålla ordning på sug efter sött samt håller dig mätt och nöjd. Det minskar risken för att du äter sådant som du inte planerat för – vilket ofta är en stor bov i dramat när vi pratar om viktuppgång.

3. Varannan vatten!

Om du väljer att dricka alkohol – begränsa mängden. Bestäm innan vad och hur mycket du skall dricka. Varva gärna med vatten, t.ex. ett stort glas vatten tillsammans med ett glas vin räcker hela kvällen.

4. Träning.

Det är ingen nyhet för någon av oss att träning är färskvara och att vi behöver träna regelbundet för att bibehålla de resultat vi uppnått. Det råder inga undantag under semestern. Planera konkret för hur och vad du skall träna under semestern. Finns det möjlighet att göra något som du inte har möjlighet till annars i vardagen? Passa på att utmana dig själv till nya saker och hjälp dig själv att göra semestern till en ”boost” för hälsan. Planera också för träning som går att genomföra överallt som t.ex. promenader, stavgång och löpning. Det är viktigt att det sammanhang du befinner dig i inte begränsar dig.

5. Regelbunden dygnsrytm.

Även om semester för många handlar om att få tillåta sig själv att njuta av att inte ställa väckarklockan mår vi trots allt bäst av en regelbunden dygnsrytm där vi inte förskjuter dygnet alltför mycket. Även om kvällarna tenderar att bli senare än i vår mörka vintervardag kan det vara klokt att stiga upp ungefär vid samma tid på morgonen och att inte sova för långt in på förmiddagen.

6. Att komma hem från semester.

Det kan vara lätt hänt att glömma planera för hemkomsten efter en semesterresa. Problemet med det kan vara att man t.ex. kommer hem sent på natten eller tidigt på morgonen och att det då inte finns någon plan för vad man skall äta. Risken kan då vara stor att det som finns att tillgå är snabbmat eller annat som man inte planerat för. Fundera innan du åker iväg på din semester hur du kan underlätta för hemkomsten. Släng in en liter mjölk i frysen den håller sig fint till du kommer hem tillsammans med något enkelt du snabbt kan tina när du kommer hem. Detta gör att du slipper göra avsteg från din planering för något du sannolikt inte njuter av eller hade valt om omständigheterna varit annorlunda.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här