Johan Söderlund/Niclas Hammarström

Lars Frölander: ”Därför undviker jag kött, vete och mjölk”

För att nå sina mål måste man skapa de bästa individuella förutsättningarna. Oavsett om ditt mål är att ta OS-guld, springa tre kilometer eller gå ner i vikt.
– För mig var det att satsa på rätt kost, därför äter jag idag bara veganmat, säger Lars Frölander.

Få hjälp att nå din målvikt – med våra verktyg
Lars Frölander, 41, från Borlänge är en av Sveriges främsta simmare genom tiderna. Höjdpunkten kom år 2000 då han både slog världsrekord i 100 meter fjärilssim och tog OS-guld i samma gren. Han är också känd för att, efter många år av långa sjukdomsperioder, ha övergått till en mer hälsosam kost och fått en bättre hälsa. Här berättar han om just den förändringen, samt om vikten av mål och simning som motionsform.

JUST NU: En månad på köpet!

Ville bli starkare än de äldre grabbarna

När Lars var 10 år drömde han om att bli olympisk mästare i simning. Det var OS i Los Angeles 1984 som hade inspirerat honom. Och även om det kändes nästintill onåbart satte han upp små mål:
– Jag skulle simma snabbare än de andra på träningen, bli starkare än de äldre grabbarna, kvala till ungdoms-SM – och ta en SM-medalj, säger han.
Behöver du mer tips, pepp och råd? Detta får du som medlem

”Skapa de bästa individuella förutsättningarna”

Lars arbetade hårt, målmedvetet och metodiskt. Och kunde snart faktiskt bocka av sina mål, ett efter ett. Med tiden satte han därmed upp nya mål; Han skulle vinna ett internationellt mästerskap, slå världsrekord – och ta ett OS-guld. Och tillslut gjorde han även det.
– Oavsett om din dröm är att ta ett OS-guld, springa tre kilometer eller gå ner i vikt är det jätteviktigt med mål. Mitt råd är också att se till att skapa de bästa individuella förutsättningarna för att uppnå dessa.

Äter bara veganskt och glutenfritt

För Lars var det att satsa på rätt kosthållning, något som förstås även är viktigt för den som vill gå ner i vikt. Och idag äter han bara veganmat och glutenfri mat, då det passar honom och hans hälsa bäst.
– Mjölkprodukter slutade jag med redan 1996, efter både många och långa perioder av förkylningar och låga energinivåer. Tipset fick jag från en kiropraktor och det gav faktiskt en direkt effekt på min hälsa.
Få hjälp att nå din målvikt – med våra verktyg

”Tallriken ska helst vara grön”

Några år senare slutade Lars även med vete och kött. Och från att ha varit sjuk 10-20 veckor per år och stundtals behövt 12-14 timmar sömn per dygn, har han de senaste 10 åren bara varit förkyld tre-fyra gånger, säger han.
– Jag är dessutom övertygad om att det är min kost som har gjort att jag har kunnat hålla på så länge med simningen. För samtidigt som kroppen har blivit äldre har den hela tiden fått bättre bränsle att arbeta med. Idag äter jag mycket avokado, broccoli, spenat, linser, kikärtor och en hel del hampa. Tallriken ska alltså helst vara övervägande grön, om jag får bestämma. 

”Prova att ge kroppen bra fetter”

Även för dig som vill gå ner i vikt är Lars tips att minska på vete och mjölk.
– De är nämligen inflammatoriska för kroppen, vilket gör att det binds mycket vätska när man äter det. Prova istället att ge kroppen bra fetter från exempelvis avokado, olivolja och grönt, alkalisk näring. Det hjälper matsmältningen och kan ge både en bättre och lugnare mage. Även blodsockret stabiliseras och immunförsvaret stärks, du får mer energi och det kan också bli lättare att gå ner i vikt.

Simning en av de mest effektiva motionsformerna

Har du dessutom svårt att komma igång med din träning är just simning en bra början, tillägger Lars. Det är nämligen en av de mest effektiva motionsformerna när det kommer till energiförbränning.
– För en person som väger lite mer är det dessutom skonsamt för såväl leder som ligament, då vattnet gör dig tyngdlös och skaderisken blir minimal.
Och för att återgå till det där med mål och delmål:
– Viktigast av allt är att våga sätta upp mål och att ge dig själv bra förutsättningar för att uppnå dessa. Så våga testa nya träningsformer och byt ut vissa saker i din kost och se vad de ger för effekt. Du har inget att förlora!

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här