Magnus Liam Karlsson/Getty Images. Josefine Jonasson tipsar om hur du hittar din gråzon – där du kan ta en kaka om du vill och sedan fortsätta med dina goda vanor.

Dietisten: Så hittar du din gyllene mellanväg

Att förändra sina matvanor är en process som går upp och ner. Då är det viktigt att inte fastna i "svart eller vitt"-tänket, där det bara finns rätt eller fel. Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe, tipsar om hur du kan hitta din mellanväg.

När du går in för att ändra sina vanor är det vanligt att du blir väldigt svartvit – och plötsligt finns det ett tydligt "rätt eller fel". När det gäller ändrade matvanor kan det visa sig genom att man bestämmer sig för att komma igång en viss dag, förslagsvis en måndag (den i särklass vanligaste dagen att ta tag i sitt liv och sina vanor).
Dagarna innan kan vara en period av skräckblandad förtjusning när man längtar efter att börja och fasar för allt man måste offra på vägen.

JUST NU: En månad på köpet!

"Man får aldrig vara riktigt nöjd"

Samtidigt pendlar man mellan att äta ”perfekt” och agera dammsugare i kök och skafferi. Det tråkiga med det beteendet är att man aldrig får vara riktigt nöjd. När du är ”vit”, då matvanorna är som tagna ur ett hälsomagasin, blir du lättirriterad, hungrig och tappar tron på både dig själv, dieten och livet i stort. De ”svarta” perioderna däremot, då du tillåter sig själv att äta desto mer, känner du dig uppsvullen, trött, konstant övermätt och även då utan ett uns tro på sig själv.
Förhoppningsvis är det inte riktigt så illa men kontentan, att man aldrig får känna sig helt nöjd, stämmer tyvärr alltför ofta.

"Som att såga av grenen man sitter på"

Det ironiska är att för varje gång man tappar fokus och ork att hålla i de bra vanorna, förlorar man lite av tron på sin egen förmåga. Dessutom med lite extra vikt som bonus. Lite som att såga av grenen man sitter på.
Vad detta beror på är olika, men en teori är att man helt enkelt sätter upp för höga mål, för stränga regler. Man siktar på perfektion utan att ha definierat vad det innebär rent praktiskt.
Om det nu är så att man mitt i den perfekta perioden blir bjuden på något riktigt gott som inte går att motstå, ja då kan man ju lika gärna strunta i alltihop. Då är det ju förstört. Det perfekta fick en stor svart fläck över sig. Att låta det passera och ta ett omtag känns inte så lockande. I stället bestämmer man en ny dag att ”ta tag i” sina vanor. En bättre dag.
Vips så är du inne i den svarta perioden igen, den utan perfektion men med ett stort mått av dekadens. I början är det lätt att njuta, när man äntligen får äta det man verkligen gillar och utan att tänka kring vad, när och hur mycket man stoppar i sig. Efter ett tag känner man sig så där trött igen, utan tro på sig själv igen.

Tips: Så hittar du din mellanväg

I de bästa av världar hittar du din egen gråzon. Där du kan äta en kaka om du blir sugen men kan låta bli om den inte ser så god ut. En gråzon där samma lilla kaka inte alls leder till att du äter upp hela kakburken och skippar träningen för att allt ändå är förstört. Det ena är inte rätt och det andra är inte fel, poängen är att man hittar det som fungerar för en själv – just nu.
Känner du igen dig i det här svart-vita mönstret betyder det inte alls att du är hopplös och att det inte finns någon lösning för dig. Det betyder att du behöver några väl valda verktyg för att hitta din gyllene mellanväg.
Några tips kommer här:
1. Fundera över hur du kan anpassa dina mål så att de faktiskt fungerar för dig.
2. Var snäll men rättvis, mot dig själv. Du har ett mål du vill uppnå så att lägga dig platt utan att göra något är inget alternativ men måste du göra allt?
3. Kom igång. Bara gör det. Att vänta på att bli motiverad funkar inte – motivationen kommer när du börjar se resultat.
4. ”Bättre nästan rätt än helt fel”. En liten omväg ibland spelar ingen roll så länge du kommer upp på banan igen, så snabbt som möjligt.
5. Anpassa dina krav utifrån dina behov. Behöver du egentligen göra så stora förändringar?

Josefine Jonasson

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här