Magnus Liam Karlsson/Colourbox. Josefine Jonasson, dietist på Viktklubb.

Dietistens tips: Så gör du en omstart med 10 nya vanor

Bestod semestern av en hel del god mat, gott vin och lata dagar i skuggan? Har det gjort att du har lagt på dig några kilon under sommaren? Här är dietistens 10 bästa tips på hur du skapar nya, goda vanor inför hösten.

Alla hamnar vi i svackor, det är faktiskt bara mänskligt. Och när vi gör det är det på något sätt ännu lättare att "bara fortsätta strunta i allting", eller hur? Även om det egentligen kanske är just precis tvärtom du ska tänka.
– Visst är det jobbigare att börja i uppförsbacke. För tänk att du ska ut och springa och så börjar du uppför. Det är ju jättejobbigt. Samtidigt är det bättre ju tidigare du kommer igång, för desto snabbare kan du också nå dina mål, säger Josefine Jonasson, dietist på Wellobe.

JUST NU: En månad på köpet!

Gör inte saker och ting för komplicerade

Oavsett hur du har valt att spendera din sommar så är det dags att blicka framåt. För egentligen handlar hösten inte om att “komma igång igen”, utan om att fortsätta. Oftast är det nämligen i vardagen vi mår som bäst eftersom vi tenderar att leva mer konsekvent då. Vi både äter, tränar och sover på ungefär samma sätt.
– Mitt tips är därför att inte göra saker och ting för komplicerade. Byt exempelvis inte ut alla dina favoritrecept på en gång, säger Josefine.

Vänd inte upp och ner på tillvaron

Det är också viktigt att vara öppen för förändringar, fortsätter Josefine. För låter du vardagen rulla på som vanligt får du heller inga nya resultat.
– Däremot behöver förändringarna inte innebära att du ska vända upp och ner på tillvaron. Det kan räcka med att utgå från dina vanliga rutiner – med vissa små justeringar.

1. ”Det är ändå kört”- fällan

Försök att inte hamna i den där negativa tankefällan. Titta på vad som hände när du tappade fotfästet och lär dig av det istället för att ge upp. För ju längre bort ifrån ditt mål du kommer, desto svårare blir det att ta sig dit.

2. Agera snabbt

Det som var det var, nu är det nya tider. Så även om du åt tokigt stora delar av sommaren kan du fortfarande börja om med en ny plan inför hösten. Som sagt: Ju snabbare du tar tag i det, desto lättare är det att komma tillbaka till nya goda vanor.

3. Var lite extra noggrann

Är du lite extra noggrann med din mat, träning och sömn under en period kommer det att bli lättare och lättare att ta sig tillbaka till vardagen igen. Så vänta inte till nästa måndag. För då är risken att du bara fortsätter skjuta på det.

4. Var förutseende

Planera dina måltider väl, från morgon till kväll, och gärna redan på söndagen. Och försök hålla en viss regelbundet. På så sätt undviker du att bli jättehungrig och kan lättare stå emot sötsug.

5. Satsa på ren mat

Börja att försöka äta så ”ren” mat som möjligt. Med det menas kött, fisk och fågel med grönsaker och rotfrukter. Komplettera det med en bra kolhydratkälla som exempelvis fullkornspasta, råris, quinoa, matkorn eller matvete. Undvik däremot vit pasta, vitt bröd, vitt ris, gratänger och annan mat som är full med fett och snabba kolhydrater.

6. Börja väga din mat

Det kan för många vara en riktig ögonöppnare. Kanske tycker du att du redan äter relativt bra, samtidigt som du äter lite för stora portioner. Att då börja väga mat kan ge dig en riktig aha-upplevelse. Så småningom kommer du dessutom att träna upp ditt ögonmått, så att det blir lättare att uppskatta rätt mängd på tallriken även om du är på jobbet eller ska äta ute.

7. Undvik söta drycker

Tyvärr. Det finns absolut ingenting positivt med söta drycker, sorgligt men sant. Dessutom är det onödigt att dricka kalorier. Vatten som både måltidsdryck och törstsläckare är därför alltid det bästa alternativet. Så försök att alltid ha en kanna kallt, gott vatten i kylen. Och skiva gärna i lite citron eller gurka så känns det lite roligare.

8. Börja föra dagbok

Skriv ner både hur du äter, tränar och mår. Då kommer du att kunna se vissa samband mellan ditt välmående och din vikt. Dessutom kan du gå tillbaka andra gånger och ser hur du gjorde för att återta kontrollen.

9. Skilj på fest och vardag

Givetvis ska du kunna unna dig något extra då och då, men kanske inte varje dag. En kanelbulle till lördagsfikat är ingen fara, men att äta en varje dag kommer inte hjälpa dig om du vill komma i form. Dessutom kommer det hela tiden förflytta dina gränser och tillslut kanske det kommer att krävas mer för att få ”det där lilla extra” när det väl är dags.

10. Utmana dig själv

Gör en sport av att prova nya grönsaker och frukter varje vecka. Vem vet, kanske hittar du en ny favorit som du inte kan vara utan?

Bra hjälpmedel att ha hemma

* En matvåg

* En måttsats

* En badrumsvåg

* Ett måttband

Bra saker att alltid ha i kylen/skafferiet

Havregryn (perfekt till gröt eller i smoothie)

Ägg (håller sig fräscha långt efter att bäst-före-datumet gått ut)

Frusna bär

Frusna grönsaker

Morötter (klarar sig länge i kylen)

Kycklingfilé i frysen

Röda linser (behöver inte blötläggas)

Krossade tomater

Knäckebröd

Quinoa (går snabbt att laga)

Köttfärs (i platta paket i frysen för att tina snabbt)

Lista med smarta matbyten

Vit pasta – Fullkornspasta, men ännu hellre bönpasta (finns även som lasagneplattor).

Vitt ris - Fullkornsris, råris eller matvete, mathavre eller matkorn.

Falukorv - Välj en nyckelhålsmärkt korv med hög kötthalt eller testa kycklingkorv.

Färdiga köttbullar - Gör egna och slipp tillsatser. Det går fortare än du tror och blir både godare och bättre.

Limpmacka - Välj grovt danskt rågbröd eller knäckebröd.

Ost (som pålägg) - Kalkon eller kyckling.

Ost (i mat) - Keso.

Hamburgare - Gör egen, ta halva brödet och skippa pommes och dressing.
Och sist men inte minst: Fyll halva tallriken med grönsaker och rotfrukter till både lunch och middag så är du nästan i mål. Ös på bara, grönsaker kan du aldrig få för mycket av!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här