Colourbox

Vad är VLCD?

VLCD (Very Low Calorie Diet) är ett samlingsnamn för de dieter där man äter max 800 kalorier per dag och väljer att ersätta sina måltider med exempelvis en shake, soppa eller bar. Men vilket resultat kan det ge? Och är det verkligen hållbart i längden? Vi på Wellobe svarar här på de vanligaste frågorna om VLCD i olika teman.

VLCD – en kalorisnål diet
Ett normalt kaloriintag ligger på 1 800 – 2 500 per dag beroende på ålder och vikt, men om man följer VLCD är det meningen att man ska äta max 800 kalorier per dag. Man byter ut sina vanliga måltider mot lågkaloriprodukter och målet är att gå ner i vikt snabbt.

Vad man kan äta?
Måltidsersättning i form av bars eller shakes är vanligast men vissa föredrar att äta något varmt och väljer därför lågkalorisoppor*. Variationen av kosten minskar oftast om man väljer att följa VLCD.  Det går också att själv skapa VLCD-recept, så länge man har koll på antalet kalorier.

Resultat av VLCD
Grundarna till de olika lågkaloridieterna rekommenderar oftast att man ska följa dieten i max tre veckor i sträck. De menar att det tar ungefär så lång tid för kroppen att bli av med sockersuget samt att vänja sig vid det minskade intaget av kalorier. Dock rekommenderar de att man sakta men säkert ska börja äta mer efter de här tre veckorna, eftersom att leva på 800 kalorier är varken hållbart eller hälsosamt i längden.
Det man ska vara medveten om är att om man ätit VLCD under ett tag bränner kroppen färre kalorier än den gjorde tidigare, eftersom kroppen går på lågvarv och istället vill spara på den energi den har. Av den anledningen är viktuppgång ett vanligt resultat av VLCD, eftersom man går tillbaka till sina gamla matvanor på grund av hungerkänslor.

Så mäter man resultatet
Målet med en VLCD-kur är att minska snabbt i vikt. Inledningsvis väger och mäter man sig. Därefter gör man det igen efter en vecka och sedan igen efter vecka 2. Vecka tre mäter man sitt resultat och börjar sedan addera hälsosamma kalorier i sin kostplan. Återgår man till sina gamla matvanor finns det stor risk att man går upp allt i vikt igen. Att gå ner i vikt är oftast inte en quick-fix, utan det handlar om att göra en livsstilsförändring som man kan leva efter länge. 

Hur länge man kan följa VLCD?
Man rekommenderar max tre veckor i sträck.

Gravid och följa VLCD
Som gravid har man ett större näringsbehov och därför rekommenderas INTE gravida att minska i vikt under denna tid.  

VLCD och dricka alkohol
Öl, vin och drinkar är bland de största kaloribovarna som finns. Det beror på att sockermängden i dryckerna ofta är hög. Alkoholhaltiga drycker är därför inte att rekommendera under din VLCD-kur.
Alkohol stoppar också upp fettförbränningen i kroppen eftersom den istället arbetar med att förbränna alkoholen.

Negativa effekter av VLCD

Att man fryser, har huvudvärk, känner sig illamående eller blir förstoppad är vanliga besvär när man följer en lågkaloridiet. Sömnen sägs också bli sämre fastän man känner sig trött. Man blir också hungrig eftersom man för lite. Det kan kännas jobbigt och tungt, eftersom kroppen går på lågvarv.

VLCD vs LCHF
Egentligen finns det inte många likheter mellan VLCD och LCHF, även om båda mer än att båda kan ses som en viktminskningsmetod. LCHF, som står för Low Carb High Fat, fokuserar på att räkna kolhydrater mer än antalet kalorier. Genom att äta mer fett än kolhydrater hoppas man på att kunna sätta kroppen i ketos. Ett tillstånd som gör att kroppen tar sin energi från fett istället för kolhydrater. Med LCHF får man äta sig mätt på ren mat som innehåller fett och protein.
Under en VLCD-kur äter man främst måltidsersättningar och det totala kaloriintaget ska inte överstiga 800 kalorier.

VLCD och träning
Att träna hårt medan man äter väldigt få kalorier kan vara svårt. Yrsel och illamående är vanligt och många känner att de inte kan ta i lika hårt under ett exempelvis ett styrketräningspass. Kroppen behöver energi för att träna och äter man inte tillräckligt finns inte den energin. Risken för muskelförlust blir större ju färre kalorier du äter, eftersom du inte orkar använda musklerna lika mycket.

Går inte ner vikt med VLCD
Det finns de som inte går ner i vikt med VLCD. I slutändan handlar det om att hitta ett sätt som passar en själv. Det finns ingen viktminskningsmetod som passar alla.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här