Magnus Liam Karlsson/Getty Images. Josefine Jonasson tipsar om hur du kan unna dig för att må bra för stunden – och på lång sikt.

Självklart ska du unna dig – men måste det vara onyttigt?

Men ska jag inte få äta godis ibland? Det måste man väl få? Nej, måste man det? Att unna sig är en del av livet, men fråga dig själv vad det verkligen innebär, skriver Josefin Jonasson, Leg. dietist.

Att stå över godsaker kan vara provocerande, inte minst för omgivningen. Det kan bero på att de inte lyckas med detsamma eller tycker du är tråkig om man inte njuter av en dessert eller smågodis. Men ibland kan samma känsla infinna sig hos en själv, speciellt de stunder då suget är som starkast. ”Nog måste man väl få unna sig något gott ibland?” ”Ska jag aldrig mer få äta smågodis?!”

JUST NU: En månad på köpet!

"Måste det ens alltid vara ätbart?"

Först och främst, självklart ska man få unna sig ibland och att äta gott är en del av livet. Frågan är bara vad ”unna sig” och ”något gott” egentligen innebär. Är det nödvändigtvis något onyttigt? Måste det ens alltid vara något ätbart?
Hur man går tillväga är helt upp till en själv. Den magiska formeln handlar snarare om hur det fungerar för mig just nu.
Det finns de som kan ha en skål med smågodis på vardagsrumsbordet utan att äta upp den. Det finns också de som kan ha hela frysen full med hembakade kakor utan att öppna frysen så ofta att man behöver höja värmen i huset. Men de som frestas mycket av att ha sötsaker framme är definitivt inte färre.

Det sunda är att hitta en balans

Hur ska man då lyckas förena detta sug efter sötsaker med en sund livsstil och kanske till och med viktnedgång?
Att ha en sund livsstil innebär verkligen inte att man aldrig ska kunna äta något onyttigt, det kanske till och med kan vara tvärtom, att det sunda snarare handlar om att hitta en balans?
Om man vet att vissa saker är så kallade ”dörröppnare” som innebär att man fortsätter äta allt gott man kommer över tills det är slut, kanske det bästa är att faktiskt stå över just den dörröppnaren. Det innebär inte att man måste göra det resten av livet men just nu kanske det, hur konstigt det än låter, är det allra lättaste.
Om man vet att smågodis är en riktigt dörröppnare kan det vara värt ett försök att låta bli godiset helt och hållet ett tag. En del kommer att påstå att du ju måste kunna få unna dig godis ibland eftersom du ju tycker om det. Det kanske är så, eller så kommer det att kännas skönare att slippa ”deala” med dig själv om hur mycket godis du ska ha och när du ska få tillåta dig att äta det. För en del känns lättare och mer uthärdligt att få äta ett par bitar varje dag, en liten påse på lördagen eller kunna unna sig när suget är stort.
För dig kanske det inte funkar så. För dig kanske en bit är samma sak som hela påsen och ännu en, att äta godis på lördagen innebär alltid en påse på fredagen och ytterligare en på söndagen. Att äta när suget är stort är detsamma som att äta hela tiden.
I alla fall just nu.

Testa att leva utan din "dörröppnare"

Om du vet med dig att du har ”dörröppnare” som gör det svårare för dig att låta bli att överäta, prova att vara utan dem ett tag och se vad som händer. Det kommer att kunna vara rätt tufft, framförallt i början, men det blir lättare med tiden. Skaffa dig strategier för att komma runt dem (undvik exempelvis att bli jättehungrig genom att äta regelbundet) och lova dig själv att just idag göra ditt bästa för att låta bli.
Bestäm dig inte för att ”aldrig mer” äta godis - aldrigheten är alltför tuff och sällan nödvändig. Just nu är det enda som räknas.

Unna dig något du mår bra av – nu och sen

Och det viktigaste av allt: Var snäll mot dig själv. Du behöver inte ha en skål med godis hemma och om du får objudna gäster kommer de att bli glada över en kopp kaffe och en frukt. Det är dig och inte kakorna i din frys de vill åt.
Självklart ska du unna dig – nu är det viktigare än någonsin förr. Unna dig saker du gillar. Något nytt klädesplagg? En långpromenad i solen med kaffetermos i väskan? Häng med en kompis? Ett lyxigt bad? Färska räkor?
Unna dig det som får dig att må bra både nu och sen. Det är du värd.

Josefine Jonasson

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här