PRIVAT

”Fan gubbar, var är ni?”

Veckorna rullar på snabbt och en fjärdedel av de 100 dagarna för våra tappra kämpar i Hälsovinsten har nu passerat. Målet för Fredric Johansson var att gå ner 13 kilo på 100 dagar. Och det ser ljust ut, han har nämligen redan gått ner 3,5 kilo.

Nu har en fjärdedel av dina 100 dagar har gått. Hur känns det?
– Det är lite en berg-och-dalbana. Vissa dagar går hur bra som helst, andra är tuffa som tusan. Känslan just nu är däremot väldigt bra eftersom resultaten börjat trilla in.

Vilka funktioner har du tagit hjälp av i Wellobe?
– Loggboken är ett fantastiskt skönt stöd. Då vet man exakt hur man ligger till. Och kopplingen till Runkeeper... Wonderful. Sedan gillar jag ju möjligheten att medlemsblogga också. Det är bara att släppa ut sina funderingar och tveksamheter så kommer det massor av sköna tips, trix och uppmuntran tillbaka. Så... Egentligen är det kanske inte bloggen jag gillar, utan människorna som befolkar den. Däremot undrar jag var alla män är. Fan, gubbar! Wellobe funkar för oss också, varför är det nästan bara tjejer som syns på mötesplatsen?

Hur har du ätit under de senaste dagarna som har gått?
– Senaste veckan har det varit Coops Hälsokasse. Det är visserligen en strid med barnen varje dag kring den, men för egen del tycker jag att den har varit riktigt bra. Annars har jag ätit som vanligt, men försökt tänka på mängden och ersätta en del av "skiten" med gröna saker.

Hur har du tränat (vad och hur ofta)?
– Alltså... Jag inser att jag låter som en reklampelare, men jag har faktiskt gått all-in på hela Wellobes koncept och både kört Shirins löparprogram (det tuffa) och Mårten Nyléns styrka (medelprogrammet). Dessutom har veckoutmaningarna lockat till fler promenader så på luncherna går jag och en kollega numera ungefär en kvart varje dag. Det går inte så fort, men är rätt trevligt och alla steg räknas ju...

Finns det något som har varit lättare än du trodde att det skulle vara?
– Nä, egentligen inte. Faktiskt!

Ok, finns det tvärtom någonting som har varit svårare då?
– Flera saker: Småätandet, nattmackorna, fikorna, fredagsmysen, lördagsgodiset och alla flytande kalorier... Det har varit svårt.

När du påbörjade dina 100 dagar var din strategi bl a att försöka blogga varje dag, är den fortfarande densamma?
– Ja, nästan. Men jag har också lagt till lite bra metoder för att undvika en del fällor. Exempelvis sitter jag inte längre i köket och jobbar om kvällarna då det är för nära kylskåpet. Nu borstar jag tänderna och sätter mig i källaren istället. Då lockas jag inte...

Vad har du förväntningar inför resten av tiden?
– Just nu har som sagt resultaten börjat komma så jag är taggad som tusan på att träna vidare och fortsätta komma över den där tröskeln.
Behöver du också hjälp med att gå ner i vikt? Kolla här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här