Colourbox

”Blir man sötsugen av frukt?”

Frukt i obegränsade mängder är bara nyttigt – eller? Här reder dietisten Josefine Jonasson ut rätt och fel.

Hej Josefine,
jag äter rätt mycket frukt om dagarna. Ibland både mellan frukost och lunch, och innan och efter min träning. Mestadels blir det bananer eller äpplen eftersom jag tycker de mättar så bra, men jag kan också ha lite bär i filen på morgonen eller på kvällen. Häromdagen var det dock någon som sade till mig att det inte är bra att äta "för mycket" frukt eftersom det kan öka sötsuget och är lika dåligt som godis. Men stämmer det verkligen?
//MVH "Fruktomanen"

Josefine Jonasson, dietist:

Hej och tack för ditt mail.

Du har rätt i att det kan bli för mycket frukt, framförallt om ditt mål är att gå ner i vikt. Frukt är förvisso nyttigt och fullt av vitaminer och fibrer, men när det gäller viktnedgång räknas som bekant allt du äter. Du berättar att du känner dig mätt av äpplen och bananer, vilket gör att frukten fyller en viktig funktion för dig och det är bra.

Huruvida sötsuget ökar av frukt eller inte är däremot inte en lika enkel sak att svara på. Det finns nämligen både de som upplever att de blir mer sötsugna när de äter frukt mellan måltiderna och de som inte märker av det alls.

Visserligen innehåller frukt en hel del fruktsocker, vilket påverkar blodsockret. Men det gör alla kolhydrater mer eller mindre, och att jämföra frukt med godis är att överdriva fruktsockrets betydelse. Det är lika felaktigt som att börja baka kakor med fruktsocker för att det skulle vara nyttigare.

Fruktsockret blir med andra ord ganska oskyldigt just för att det är snyggt förpackat, det vill säga, i frukten självt. Men skulle man separera fruktsockret ur frukten skulle det förlora sitt främsta triumfkort och egentligen inte vara så mycket bättre än andra sockerarter.

Fast ändå: Frukt är alltid bättre än godis, utan undantag.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här