PRIVAT

Linda, 39: ”Mitt största problem var frukosten”

En skada tvingade henne dra ner på både innebandy och fotboll. Och efter en separation kom extrakilona som ett brev på posten. – Sedan anmälde jag och min syster oss till en hälsoutmaning. Vi var ju båda mammor med gravidkilon, säger Linda Åkerblom.

Kolla: Hur mycket kan du gå ner – med våra verktyg?

Linda Åkerblom från Järfälla har alltid varit fysisk aktiv. Som ung spelade hon innebandy och fotboll i AIK i 20 år. Hon tränade fyra-fem dagar i veckan med sin pappa som coach. Men det var innan alla skador. Så småningom fick Linda övergå till att träna sonens fotbollslag.
– Det är en orsak till att jag ökade i vikt, men framförallt berodde det på att jag separerade. Efter det gick jag först ner en massa, men året därpå blev det en hel del fest och då gick jag tvärtom upp. Jag mådde helt enkelt inte bra, säger hon.

JUST NU: En månad på köpet!

Experthjälp och professionella verktyg

För några år sedan tipsade en tjej i Lindas innebandylag om att Wellobe sökte folk till ett program som gick ut på att man under åtta veckor skulle hjälpa ettt antal deltagare att få en bättre livsstil. Som stöd fick de experthjälp samt tillgång till en rad professionella verktyg.
– Jag tyckte det lät som en perfekt utmaning för mig och min syster. Vi var ju båda mammor med gravidkilon kvar att gå ner, hon skulle dessutom gifta sig.
Nå DIN målvikt – med samma knep

Rasade i vikt redan första veckorna

Systrarna Åkerblom antogs och tillsammans med sportjournalisten Robert Laul fick de varje dag nya kost- och motionstips.
– Utöver det bloggade vi och fick varje vecka rapportera hur det gick. Redan de två-tre första veckorna tappade jag tre kilo. Sedan tog det stopp för ett tag och det var klart jag ibland kände att jag aldrig skulle gå i mål. Men jag och min syster fortsatte peppa varandra.

Fick lära sig olika energiinnehåll

På det sättet hade systrarna Åkerblom stor nytta av varandra. Och vad gällde själva kunskapsbiten så fanns Wellobes experter.
– Mitt största problem var frukosten, så i ett avsnitt fick vi åka hem till Wellobes dietist. Där radade hon upp massa olika livsmedel och jämförde dess energiinnehåll. Då såg vi vilken skillnad det kunde vara.

Började äta havregrynsgröt

Tidigare hade Linda knappt ätit frukost. Ibland kunde hon även skippa middagen och slänga i sig en chokladkaka istället.
– Jag brydde mig helt enkelt inte och då sprang antalet kalorier iväg. Så störst förändring var både att jag började äta mer regelbundet, oftare och bättre: Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och sedan middag. Precis som min syster bytte jag även ut mina stora tallrikar mot mindre varianter med färre kolhydrater – förutom till frukost. Då åt jag havregrynsgröt, men den stod jag mig på resten av dagen.
Känner du igen dig? Få hjälp >>HÄR<<

”Det är banne mig socker i allt”

Att minska på kolhydraterna var inga större problem. Första veckan kände sig Linda yr ibland, men det gick över.
– Det jobbiga var att minska på sötsakerna för ser man sig om är det banne mig socker i allt. Allra värst är läsk, så jag fick inleda en avgiftning.
Idag är Linda fri från "beroendet" men fortfarande svag för sötsaker. Nya målet är därför att minska ytterligare på kolhydrater och socker.
– Träningsexperten tipsade om att ha en dag för att unna mig, men för mig funkar inte det. Visst kan jag ta ett glas vin. Men jag kan absolut inte äta godis, bullar eller kakor. Alla är vi olika. Sedan vill jag komma igång med träningen igen. Gör man det blir man motiverad och då kommer de sunda kostvanorna efterhand.

Namn: Linda Åkerblom
Ålder: 39
Yrke: Nordisk inköpare
Bor: Järfälla
Familj: Singel med en son som snart blir 10
Längd: 176 cm
Startvikt: 90 kg
Målvikt: Att gå ner 8 kg på 8 veckor
Väger idag: 82 kg*
Kolla hur mycket du kan gå ner med vår metod

Lindas bästa vikttips

1) Hitta träningskompisar. Vi är sex-sju stycken på jobbet som peppar varandra och tränar ihop.

2) Sätt upp mål. Både kort- och långsiktiga. Det är mycket svårare at gå ner 10 kilo direkt, snarare än att försöka ta något litet kilo i taget.

3) Ta hjälp av ett kostschema och handla i förväg. Då vet du precis vad du ska äta.

4) Se till att få rätt näringsfördelning. Själv följer jag Josefines tips med en näve kolhydrater, en näve protein och en handflata grönsaker. Det är väldigt bra att alltid ha med sig!
* Lindas vikt kan ha ändrats sedan artikeln skrevs.

Behöver du hjälp med DIN hälsa?

Wellobe* startade i samarbete med Karolinska Institutet år 2003. Som medlem får du en individuell kostplan, loggbok och mobilapp så att du kan hålla koll på hur många kalorier du äter och göra av med. Du får även tillgång till vår bank med tusentals kaloriberäknade recept, kan ta del av träningsprogram och filmer, följa dina framsteg i grafer samt få tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande mat-, motions- och motivationsexperter. Och behöver du extra pepp kan du alltid besöka vårt medlemsforum.
Varmt välkommen

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här