Magnus Liam Karlsson/Colourbox

Dietisten: Därför går du upp i vikt

Känns det som att du går upp i vikt bara genom att titta på en bulle? Har du dragit ner på både fett och socker i hopp om att vikten ska minska, utan att det händer något? Och är det i så fall sockret eller fettet som är boven i dramat? Ja, vad är det man säger? ”Det är sällan ens fel när två träter” – och precis så är det.

Känner du igen dig? Låt oss hjälpa dig

Det är nämligen sällan enbart fettet eller bara sockret som gör att du går upp i vikt. Visst, är du en godisråtta är det sannolikt godiset som hjälper dig att öka i vikt. Och gillar du feta såser, bakverk och charkuterier är det fettet. Men i slutändan är det först och främst ditt totala energiintag som påverkar din vikt uppåt eller neråt. Problemet är att man ofta vill utse en ensam förövare och då missar man hela poängen.

Bli medlem från 179 kr/månad

”Att äta sig överviktig på godis är lätt”

Faktum är dock att allt du äter utöver ditt behov gör att du går upp i vikt, till och med nyttig mat. Finessen är bara att det är svårare att äta sig överviktig på bra mat, eftersom det behövs rätt stora mängder. Att äta sig överviktig på smågodis och charkuterier är däremot inga större problem eftersom det innehåller så mycket energi (kcal).
När man vill gå ner i vikt fokuserar man dock oftast på det man inte bör äta. Men risken då är att man blir alltför hård mot sig själv och tror att allt handlar om viljestyrka. ”Om jag bara skärper mig kan jag stå emot godsakerna.” Och det låter ju fullt rimligt, men alla som någon gång har försökt gå ner i vikt vet att det inte är riktigt så enkelt.
Bli medlem här

”Allt handlar om kalorier in och kalorier ut”

För att gå ner i vikt krävs alltså att du sänker ditt energiintag eller ökar dina energiutgifter – helst i kombination för allra bästa möjliga resultat. Att gå ner i vikt enbart genom att träna mer är dessvärre oerhört svårt. Däremot bidrar fysiskt aktivitet till en förbättrad aptitreglering, vilket så klart är positivt ur viktsynpunkt.
I slutändan handlar det alltså om kalorier in och kalorier ut, inga konstigheter med det. Det som kan vara svårt är vägen dit. Så hur står man emot det där suget efter något att äta? Och hur tackar man nej till någonting man egentligen vill ha?
Att hunger är bästa kryddan vet vi sedan länge. Det spelar ingen roll vilka kloka planer du har gjort för din viktminskning eller om du "verkligen har bestämt dig". Hungern lockar fram de bästa ursäkterna du kan tänka dig för att tillåta dig själv att äta det där lilla extra.
Få fler tips på hur du ska äta – som medlem

Ös på med grönsaker och rotfrukter

Mitt tips är att sluta lägga energi på att fundera över det du inte ska äta och istället fokusera på det du faktiskt bör få i dig, som till exempel grönsaker och rotfrukter. Att du kan ösa på med det beror inte bara på att de innehåller massa vitaminer och fibrer, de ger dessutom bra mättnad utan att ge så mycket kalorier. En jättebra grund alltså.
Visst kan du gå ner i vikt genom att bara äta småkakor så länge du äter tillräckligt lite. Problemet är bara att du går miste om en massa näring och i längden kommer att drabbas av näringsbrist. Att bara äta småkakor kommer dessutom att göra dig hungrig och vad hungern gör med oss har vi ju redan pratat om.
Alltså, sikta in dig på näringstät och mättande mat och skippa de ”tomma kalorierna” som bara ger dig just kalorier och ingen näring. För att kroppen och viktminskningen ska fungera optimalt behöver du nämligen ge din kropp rätt näring utan att ge den för mycket energi. I en balanserad kosthållning finns det dessutom utrymme för det där lilla extra. 
Lycka till!

Få fler tips på hur du ska äta – som medlem

Energisnål mat som mättar bra

Kycklingfilé
Tonfisk
Räkor
Bönor och baljväxter
Bönpasta
Grönsaker
Rotfrukter
Potatis
Energirik mat som inte mättar så bra

Vitt bröd
Godis
Kakor
Snacks
Glass
Friterad mat
Charkuterier
Feta såser

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg