Getty images. Här är 11 tips att ta till när du blir sötsugen.

Så vinner du över dina cravings

Frestelserna är många – men så är också knepen.
Här är 11 smarta tips att ta till när du blir sötsugen.

Känner du igen dig? Få mer hjälp med din hälsa
1. Motionera mera

Absolut bästa sättet att bryta ett sockerberoende är att ta sig ut på promenad eller motionera på något annat sätt. Inte nog med att du får annat att tänka på, fysisk aktivitet ger oss samma tillfredsställelse som drogmissbruk genom att utlösa ”må bra” -hormoner som dopamin, endorfiner och serotonin. Det gör även aktiviteter du tycker om; musik, resor och trevligt umgänge.

2. Flingor till frukost

Proteiner och långsamma kolhydrater i form av exempelvis ägg och havregrynsgröt eller fil med fullkornsflingor håller dig nöjd fram till lunch. Tänk bara på att protein i drickbar form inte ger samma mättnad som i fast form. Skulle du hoppa över frukosten sjunker blodsockret och du blir snart så hungrig att du stoppar i dig något sött i stället.

3. Lätt gör dig tung

Lättyoghurt och andra produkter med lite fett innehåller ofta en massa socker som kan omvandlas till fett. I vissa fall är det mer socker än i läsk. Ta därför för vana att ögna igenom innehållsdeklarationen för att se hur mycket socker eller sötningsmedel det är i olika lättprodukter.

4. Lunch ute? Se upp!

Att klassiker som korv stroganoff och köttfärssås ofta innehåller socker känner säkert de flesta till. Men att japanskt, thai- och kinamat är rena sockerbomberna är kanske inte lika känt. Det känns ju så nyttigt med alla grönsaker som ingår. Värst är de sötsura smarrigheterna, men även wok- och curryrätter rundas ofta av med socker för smakens skull och vanlig sushi innehåller mer socker än de flesta vill få i sig under en hel dag.

5. Flytande socker värst

Läsk, saft, sportdryck, nyponsoppa och andra söta drycker är våra värsta sockerbovar. De ger en massa energi, men gör oss sällan mätta. Flera studier visar att det flytande sockret inte bara hör till det mest fettbildande som finns, det ökar även risken för så kallad fettlever, cancer i bukspottkörteln, hjärt- och kärlsjukdomar.

6. Rödvin bra – vatten bäst

Ett glas rött vin ibland lär ta udden av sötsuget. Ännu bättre är vanligt vatten. Dricker du vatten till maten töms magsäcken långsammare och håller blodsockret i balans vilket gör att du inte blir hungrig lika snabbt igen. Nästan lika bra är te och kaffe, som trots att de är vätskedrivande tillför en hel del vätska utan kalorier. Dessutom lär de minska risken för typ 2- diabetes.

7. Rulla köttbullarna själv

Visst är det snabbt och enkelt med färdiga köttbullar och pannkakor när barnen ska på utflykt eller ha matsäck till träningar och liknande. Frågan är hur många minuter du tjänar och om det är värt det? Ofta är den här typen av hel- och halvfabrikat fullproppad med tillsatt socker.

8. Krydda med kanel

Ett effektivt sätt att minska blodsockersvaret efter en måltid är att krydda med curry eller kanel. Flera studier har visat att kanel håller blodsockret i schack både hos normal- och överviktiga. Mellan 2 och 6 gram per dag anses räcka beroende på behov. Curry fungerar på samma sätt.

9. Gör maten sur

Det finns fler knep som minskar matens påverkan på blodsockret. Ett radikalt sätt är att dricka ett glas vatten med en tesked äppelcidervinäger före middagen. Annars kan du droppa lite vinäger direkt i maten eller klämma citron över. Även yoghurt, fil och surkål är bra att blanda i om man vill hålla nere blodsockret. Fredrik Paulún själv brukar göra en dressing på rödvinsvinäger, olivolja och vitlök att hälla över riset, quinoan eller mathavren.
Få hjälp att nå dina mål – som medlem

10. Bästa fredagsmyset

Grönsaksstavar med dipp är ett toppalternativ. Bäst är förstås om du gör dippsåsen själv, men färdig kryddblandning som blandas i gräddfil är helt okej. Även ost, nötter och popcorn är perfekta snacks att ställa fram. Helst ska du göra popcornen själv med kokosfett och örtsalt. Mumma! Chips går däremot fetbort.

11. Sluta stressa – sov!

Det är inte ovanligt att trötta och stressade människor stoppar i sig smågodis utan att egentligen tänka på vad de gör. Sötsaker kan ju verka avstressande eftersom sockret frigör endorfiner som får kroppen att producera lugnande serotonin. Är du

ofta stressad finns det dock betydligt bättre hjälp. Motion är nummer ett – sömn nummer två.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här