Colourbox

5 mellanmål du tror är nyttiga

Hur motsägelsefullt det än må låta, så bör du äta ofta om du vill gå ner i vikt. Tricket är nämligen att aldrig vänta så länge att du hinner bli vrålhungrig. Mellanmål alltså bra – så länge det bara är "rätt sort, menar dietisten.

Inte bara håller mellanmål aptiten i schack. Dessutom ger de energi så att du kan träna och bidrar i bästa fall också med viktiga näringsämnen. Väljer du "fel sort" är risken dock att du får i dig både onödigt socker och fett, menar dietisten Katie Ferraro. För tyvärr känns många saker nyttiga, men sätter sig tvärtom runt midjan. Ferraro tipsar därför om 5 exempel – och förslag på vad du bör byta ut dem mot.

1. Minimorötter

Byt ut till: Minimorötter med 2 matskedar hummus
Varför: Visst, du kommer tugga som en tok – men när morötterna väl är slut kommer du lik förbannat vara hungrig. Minimorötter innehåller nämligen så få kalorier att de sannolikt inte håller dig mätt länge. Så, även om tanken är god är risken att sötsuget sätter in rätt så snart. Lägger du däremot till protein tar matsmältningen längre tid och du kommer att hålla suget borta längre, menar Ferraro.

JUST NU: En månad på köpet!

2. Fruktyoghurt

Byt ut till: Naturell yoghurt med färska jordgubbar
Varför: Därför att många fruktyoghurtar i dag innehåller på tok för mycket socker. En förpackning på 170 gram kan exempelvis innehålla nästan 30 gram socker, vilket motsvarar 3 medelstora kakor. Håll dig därför hellre till de naturella varianterna och söta dem istället på naturlig väg med riktig frukt.

3. Naturgodis

Byt ut till: En proteinbar
Varför: Har du väl köpt en påse naturgodis äter du den oftast direkt ur påsen. Och då stannar du väl i ärilghetens namn inte bara vid en eller två nävar? Bara en sådan innehåller dock hela 350 kcal! Därför är Ferraros förslag att istället satsa på nötiga och fruktiga proteinbars. De smakar ungefär likadant, men är förpackade så att du bara inte  kan överäta.

4. Smoothie på flaska

Byt ut till: Hemgjord smoothie
Varför: Vid en första anblick kan smoothien kännas som ett bra alternativ och om du skulle gissa kanske du skulle tippa på ett innehåll på sisådär 150 kcal. Men kolla igen. Snarare innehåller den faktiskt det dubbla och kom igen. Du skulle väl aldrig nöja dig med bara halva? Ferraros rekommendation är därför att förbereda egna smoothies hemma, så får du betydligt bättre koll på antalet kalorier.

5. En lightläsk

Byt ut till: Mineralvatten med frukt
Varför: Alldeles för många sveper i sig ligtläsker framåt eftermiddagarna, för att stilla den värsta hungern. Dock visar studier att såväl sötningsmedlet som kolsyran kan vara förödande för vikten. Och kanske är du inte ens hungrig, utan törstig? Testa därför mineralvatten med lite frukt i stället. Det både smakar gott och ger en lite näringsboost.
Källa: Prevention

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här