Dietistens tips för nyttigare påskägg

Påskägget är inte lika gott för din hälsa som för dina smaklökar. Men det finns knep för att göra påskägget lite mer hälsosamt. Dietisten Josefine Jonasson ger sina bästa tips.

5 tips för ett hälsosammare påskägg

1 Njut av din ledigheten på andra sätt än med godis. Duka fram exotiska frukter på kvällen i stället för att sätta er i soffan med var sitt stort påskägg.

2 Vill du inte avstå från godiset, välj det godiset du verkligen tycker om, begränsa mängden och njut desto mer av det.

3 Blanda upp med mörk choklad, raw food-godis och nötter. Även om både nötter och mörk choklad är kaloririka så är innehållet bättre än i lösgodis som mestadels innehåller socker och mättade fetter.

4 Blanda ut eller ersätt godiset i ägget med torkad frukt

5 Rent kalorimässigt så innehåller skumgodisar till volymen mindre kalorier än annat godis men det är bara socker i.

Så många kalorier finns i påskens godisklassiker

Marsipanägg: ca 480 kcal/100 g

Chokladägg: ca 500 kcal/100 g

Skumgodis: ca 360 kcal/100 g

Lakrits: ca 395 kcal/100 g

Mandelägg: ca 520 kcal/100g

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här