Josefine svarar

Måste man äta upp sina rekommenderade kalorier?

Det behöver man inte, inte om man har fått en rekommenderad energinivå över 1500 kcal/dag. Har man, däremot ett rekommenderat energiintag på 1300-1500 kcal/dag tycker jag att man ska börja med att äta upp alla de kalorier man blivit rekommenderad. Går det alltför långsamt kan man minska intaget om man ligger över 1300 kcal/dag men mindre än 1300 kcal/dag bör ingen äta.
I det vanliga programmet har vi en lägsta rekommenderad energinivå på 1300 kcal per dag. Denna nivå beror dels på att det är svårt att få i sig tillräckligt med näring på mindre energi än så men också för att vi förespråkar en hälsosam viktnedgång. Går man ner i vikt alltför snabbt genom att äta för lite riskerar man att tappa onödigt mycket muskelmassa. Eftersom det är musklerna som ökar förbränningen i kroppen ger en minskad muskelmassa en lägre förbränning och man får svårare att behålla sin nya vikt.
Om jag äter enligt 5:2 har jag ju ett rekommenderat intag på 500/600 kcal per dag två dagar i veckan! Det stämmer. De andra dagarna har du dock en rekommendation på minst 1500 kcal/dag.
Läs även Josefines blogginlägg om energinivån på 1300 kcal och motionskalorier, du hittar blogginlägget här  >>

<< Tillbaka

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här